heerlijk onderwijsboek

Awielwel 05 mei 2024
Omdat ik de hele dag al voor de klas sta, zal ik in mijn vrije tijd niet zo snel naar een boek over onderwijs grijpen... totdat ik 'Why don't students like school' in handen kreeg. Laat je niet afschrikken door de negatieve titel - het boek is erg opbeurend en constructief.
Daniel Willingham is hoogleraar psychologie, die zich vooral bezig houdt met hoe hersens werken, leren en onthouden. In plaats van te vertellen wat je wel en niet moet doen in de klas, legt Willingham uit hoe hersens functioneren en waardoor nieuwe informatie en vaardigheden wel of niet beklijven. En wat dat betekent voor je lessen mag je helemaal zelf weten. Behalve dat de inhoud van het boek een hoop mij een hoop "A-ha, zit dat zo!" momenten opleverde, was het ook nog eens uiterst leesbaar en leuk geschreven - heel inspirerend, fascinerend en bemoedigend. Op naar het volgende boek van deze man!
Voor iedereen die wil weten hoe hersens werken, wat het bijkomende nut is van veel lezen en eventueel met leerlingen te maken heeft in het onderwijs of in huis - lees dit boek!

Meer recensies van Awielwel