Interessant boek

axellesbooks 27 mei 2022
Wat is de betekenis van lezen en boeken voor de maatschappij en wat doet dat nu net allemaal met een mens? Een korte geschiedenis van het boek en lezen is terug te vinden in dit boek. De invloed van de digitalisering op ons leesgedrag wordt ook uitvoerig besproken. Een pleidooi voor het fysieke boek en diep lezen en vele feiten en inzichten zijn te vinden in deze non-fictie.

We lezen allemaal massaal. Zelfs al lees je geen boeken, dan lees je waarschijnlijk nog altijd elke dag. Elke dag kijken smartphone gebruikers op hun toestel en lezen ze berichtjes, e-mails, een Facebook bericht of gewoon welke dag het die dag is. Volgens de auteurs van dit boek heeft dit ervoor gezorgd dat het diep lezen van teksten sterk achteruit gegaan is. Boeken lezen wordt bedreigt door ‘de schermcultuur’. Dit is een voorbeeld van de inhoud van dit boek, wat tevens heel interessant is.

Het was zeker een uitdaging om dit boek te lezen. Je kan dit niet eventjes lezen, je moet er echt met je volle aandacht bij blijven. Het gebeurt snel dat je iets minder aandachtig gelezen hebt en dan mag terugkeren om het nog eens te lezen. Het is zeker heel boeiend, echter werden sommige onderwerpen in het lang en breed besproken en nog eens herhaald. Zo lag er een grote focus op de digitalisering terwijl ik persoonlijk meer had willen lezen over de invloed van het lezen op de mens.

Soms raakten de auteurs mij dus een beetje kwijt. Maar, eens er terug een onderwerp aan bod kwam die mij interesseerde, hadden ze me terug mee in het verhaal van de lezende mens. Het hoofdstuk ‘Hoe werkt lezen precies’ was het meest interessante voor mij. De rest las ik zeker ook met plezier, maar niet alles was even boeiend voor mij persoonlijk omdat de focus soms nogal durfde te verdwijnen op het onderwerp van het hoofdstuk.

Soms werd er ook iets te negatief geschreven over e-readers en luisterboeken naar mijn mening. Zeker omdat een e-reader niet hetzelfde scherm (e-link) heeft als een tablet of smartphone leken de argumenten om toch meer fysieke boeken te lezen i.p.v. e-books op een e-reader niet echt overtuigend voor mij. Het pleidooi hiervoor vond ik niet geloofwaardig.

De lezende mens is een non-fictie over lezen. Het is een aanrader als je meer te weten wil komen over de geschiedenis van lezen en boeken, diep lezen, boekcultuur en hoe lezen nu eigenlijk werkt. Niet elk onderwerp was even interessant doordat er veel herhaling in zit, maar ik ben toch blij dat ik dit gelezen heb. Dit boek krijgt daarom drie sterren.

Meer recensies van axellesbooks