Heel goed verhaal

axellesbooks 04 februari 2022
In Als de nacht valt zitten jongeren die iets crimineels gedaan hebben, opgesloten in een jeugdinstelling. Als er op een dag de bewakers en ander personeel weg zijn, worden de jongeren aan hun lot overgelaten. Ze denken vrij te zijn tot ze naar buiten gaan. Daar zien ze soldaten de weg barricaderen. Ze mogen niet weg. Ze moeten zichzelf maar zien te redden. De reden: er is een pandemie uitgebroken.

Mensen zullen zich zeker wel voor een deel kunnen herkennen in dit verhaal. Er is ook hier een virus uitgebroken. In het boek is het extremer dan wat er hier in het westen is gebeurd, maar toch laat het je terug denken aan het begin van de corona pandemie in maart 2020. Dit verhaal toont aan hoe het ook veel slechter had kunnen uitdraaien. En ergens is het boek op dat vlak dan wel een geruststelling.

Het is wel moeilijk om het in een categorie van genre te plaatsen. Volgens de uitgeverij is het een thriller maar naar mijn mening is dat totaal niet het geval. Het neigt eerder meer naar het dystopische, hoewel het in deze tijd ook wel kan beschouwd worden als een hedendaags verhaal.

Het verhaal op zich is dan wel echt heel goed uitgewerkt. Het is spannend en je vraagt je telkens af hoe deze groep jongeren het ervan zal afbrengen en hoe ze het zullen overleven. Het is een diverse groep van jongeren die elk hun eigen karakter hebben, maar het wel proberen te redden samen. Dat is zo mooi om te zien in dit verhaal! Een pluspunt is dat er een non-binair personage is en als normaal wordt beschouwd door de groep. Er is ook een autistisch personage die niet spreekt. De personages zijn dus zeker ook divers wat het verhaal realistisch maakt, in de maatschappij heb je nu eenmaal ook een verscheidenheid aan mensen.

De schrijfstijl van Nijkamp is echt meeslepend en zo goed! De onderhuidse spanning zorgt ervoor dat het moeilijk is om het verhaal weg te leggen. Alles wordt ook klaar en duidelijk uitgelegd naar gelang de personages meer te weten komen. Je ontdekt als het ware mee met de personages. Verder leest het ook gewoon erg vlot. Dit is zeker mijn favoriet boek van Nijkamp!

Over Als de nacht valt is niets op te merken. Je leest het in een razend tempo uit, het heeft herkenningspunten met de wereld vandaag met diverse personages die stuk voor stuk goed uitgewerkt zijn. Dit boek is een echte aanrader! Het krijgt dan ook vijf sterren.

Meer recensies van axellesbooks