Roman met dystopische elementen

axellesbooks 27 mei 2022

Het verhaal speelt zich af in Schokland waar Elsa al jaren woont. Het is een eiland die afgesloten van de samenleving leeft, maar af en toe toeristen over de vloer krijgt. Elsa is afkomstig van buiten het eiland en moest zich aanpassen aan de strenge regels van het eiland, haar liefde voor Age was namelijk groot. Als Elsa en Age zich op het vasteland bevinden, komen ze een lifter tegen die ze meenemen naar het eiland: een nieuwkomer! Deze nieuwkomer zet de boel wel flink op stelten…

De toon van het verhaal is redelijk dystopisch. Het zou een roman moeten zijn, maar het heeft zeker dystopische elementen. Een liefhebber van het dystopie genre zal dit zeker kunnen smaken. Het speelt zich ook eerder af in de toekomst als je kijkt naar de beschrijvingen van het vasteland. Het eiland zorgt met zijn vreemde regels voor een toonzettende sfeer, er is een duister kantje aan en het maakt het verhaal spannend.

Elsa stelt zich dan ook vragen bij de onderdrukking van de vrouw op het eiland, maar legt zich er toch een paar keer bij neer. Het maakt Elsa een kritisch maar dynamisch hoofdpersonage. Het is zeer interessant om haar denkwijzen te gewaarworden. Schijn bedriegt, want ze komt dan wel over als een naïeveling, ze blijkt dan toch een sterke vrouw te zijn.

Age is dan weer een vreemde eend in de bijt met zijn gedachten over de dood en macht. Het maakt hem tot een wat complexer personage, maar met een zeer interessante gedachtengang. Hij is niet meteen mijn favoriet personage, maar zijn gedachten zijn een goede toevoeging aan het verhaal en hoe het eiland zo in zijn bewoners verwerven zit. Of toch, het eiland en zijn regels.

De verhaallijn kabbelt een beetje in het begin, maar het is nooit saai. Er komt meer vaart in het verhaal eens je de personages wat beter kent. Het is verder een verhaal die je in de ban houdt en waarvan je het einde zeker wil kennen. Het einde is jammer genoeg mijn ding niet. Het had gerust nog even mogen verder gaan omdat dit redelijk abrupt was met een soort van open einde, om het even vaag te houden.

Het water bewaart ons is zeker de moeite waard om te lezen, zeker als je houdt van wat dystopische elementen in een verhaal. Had het einde anders geweest, dan was dit zeker vijf sterren waard. Echter zorgt dat ervoor dat deze roman vier sterren krijgt.

Meer recensies van axellesbooks