Materiaal voor de Hebban Thrilleraward 2024

Barbara 27 februari 2024
De passie van Marcella Kleine ligt bij het schrijven van psychologische thrillers. Een uitstapje naar een ander genre schuwt zij echter niet: waargebeurde verhalen, romans op basis van ware gebeurtenissen en zelfs kleuterverhaaltjes. Als schrijfster van fictie laat ze de personages in haar boeken balanceren op de dunne scheidslijn tussen goed en kwaad. Kleine ervaart het schrijfproces als iets wonderlijks: "Telkens weer ervaar ik dat de personages het verhaal van mij overnemen en dat ik het slechts mag uittypen."
Kleine schrijft ook korte verhalen, zoals de spannende verhalen in de bundels Eindbestemming en Afgrond. In die bundels staan ook verhalen van haar sister-in-crime Marjolein van der Gaag. Ook de thriller HELS schreven Marjolein en Marcella samen. (bron: website Marcella Kleine)

Natalia is weddingplanner en woont in de Italiaanse villa die ze van haar oma heeft geërfd. Als ze op een dag een telefoontje van haar moeder krijgt dat haar jongere zusje Tara dood is, vertrekt ze hals over kop naar Nederland. Daar aangekomen krijgt ze een wel heel vreemd gevoel over de dood van Tara en ook haar moeder Hellen lijkt omgeven te zijn door geheimen. Vastbesloten achter de waarheid over de dood van haar zusje te komen, duikt Natalia in de laatste maanden van het leven van Tara, waardoor ze onbewust haar eigen leven én dat van haar moeder op het spel zet.

Dafne Holtland is geen onbekende onder de audioboekenluisteraars. Luister je wel eens boeken van Loes den Hollander, Jenny Colgan of Francine Oomen, dan is de kans groot dat de stem van Dafne je oren binnenstroomt. En dat is zeker geen straf. Als Dafne een boek voorleest, dan weet ze waar ze het over heeft. Door haar intonatie draagt ze het verhaal en tilt ze het naar een hoger niveau. Hierdoor bevind je je als luisteraar echt ín het verhaal. Ze heeft een warm stemgeluid en spreekt de woorden duidelijk uit zonder rare maniertjes of accentjes. Ook neemt ze de moeite om de buitenlandse woorden en namen authentiek uit te spreken, wat echt bijdraagt aan een prettige luisterervaring. Het fijne van haar stem is ook dat deze zich leent voor veel verschillende genres en dat zie je dan ook terug in de boeken die Dafne heeft ingesproken. Van thriller tot feelgood en van historische romans tot kinderboeken: het lijkt wel of ze haar hand nergens meer voor omdraait. En daar kunnen wij als luisteraar alleen maar heel blij om zijn!

De schrijfstijl van Marcella in combinatie met de stem van Dafne maakt dat je vanaf het eerste hoofdstuk in het verhaal zit. Het intrigeert, er zit vaart in -niet in de laatste plaats door de lekkere korte hoofdstukken- dus je wilt dóór. Daarnaast lopen er verschillende verhaallijnen door elkaar in zowel het heden als het verleden en wordt het verhaal vanuit meerdere personages vertelt dus je verveelt je geen moment.

De personages hebben iets te vertellen én ontwikkelen zich door het verhaal heen. Hierdoor komen ze echt tot leven en zie je ze zo in je eigen stad of dorp rondlopen. Kleine weet een perfecte spanningsboog te combineren met Grote Thema's als wraak en liefde en houdt de lezer daarbij ook nog eens een glasheldere spiegel voor. Als je dan ook nog eens afsluit met een zalige plottwist, verdien je wat mij betreft een hele dikke thrillerpluim.

Dat mijn eindoordeel toch richting de 4 en niet naar de 5-sterren is doorgeslagen, komt door een paar onvolkomenheden die ik echt jammer vond. Los daarvan klopte alles in deze heerlijke thriller. Wat mij betreft zien we Bloedwraak terug op de longlist van de Hebban Thrillerprijs 2024, want daar hoort dit boek wat mij betreft zeker thuis!

Meer recensies van Barbara