Römeriaanse levenslessen zorgen voor herkenning, een lach en een traan

Barbara 30 mei 2023
‘Voor dit boek is geen research gepleegd, zijn geen individuele gesprekken gevoerd, zijn geen dagboeken gelezen. Er is alleen gebruikgemaakt van de persoonlijke herinneringen van de schrijver en daarmee is dit verhaal volkomen subjectief en onbetrouwbaar’ De toon is gezet. Welkom in ‘Hoe vind je zelf dat het gaat? 12 lessen van mijn vader en 1 van mijn moeder’.

De familie Römer is een begrip in Nederland. Wie kent Piet Römer niet in de rol van De Cock (met CeeOooCeeKaa) in de gelijknamige televisieserie. Daarnaast zijn alle Römertelgen (één dochter en vier zoons) in de entertainmentindustrie terecht gekomen. Zoon nummer drie (Bart Römer, Amsterdam, 1957), geeft ruim tien jaar na het overlijden van zijn vader met dit boek een inkijkje in de relatie met zijn beroemde vader. Daarnaast spreekt hij de hoop uit door het opschrijven van de levenslessen antwoord te krijgen op de vraag wie hij is zónder deze beroemde vader wat hij pragmatisch samenvat met de woorden: ‘Het kind duidt zijn vader, de man zoekt zichzelf’.

Direct in het voorwoord, waar hij samen met zijn vrouw zijn vader in het mortuarium klaarmaakt voor de uitvaart, blijkt uit het no-nonsens taalgebruik dat Römer de nagedachtenis aan zijn vader niet mooier maakt dan hij is.
‘Piet werkt niet bepaald mee, maar dat deed hij tijdens zijn leven ook niet al te vaak’ niet veel later gevolgd door een niet mis te verstane disclaimer: ‘De lessen van mijn vader en die ene van mijn moeder, misschien wel de allerbelangrijkste, hebben me niet zozeer gemaakt tot wie ik ben, maar wel tot wie ik wil zijn’. Dit laatste aspect komt vooral tot uiting als in het laatste hoofdstuk de levenswijze van zijn moeder besproken wordt. Verpakt in zo’n eigen schrijfwijze en geïllustreerd met prachtige foto’s maakt dat het boek heel prettig wegleest en voor een breed publiek toegankelijk is.

Rondom de levenslessen laat de auteur zich verrassend genoeg ook van zijn poëtische kant zien. Hiermee bewijst hij een allround woordkunstenaar te zijn, getuige ook de vele, vermakelijke anekdotes die de Römeriaanse wijsheden des levens duiden. Dit zorgt voor een oprecht inkijkje in het leven van het gezin Römer wat regelmatig tot momenten van herkenning, een lach en een traan leidt en zelfs tot enige vorm van introspectie. Hierdoor is ‘Hoe denk je zelf dat het gaat?’ een boek dat je leest en herleest maar tegelijkertijd ook niet zou misstaan als uniek cadeau.

Meer recensies van Barbara