Tussendoortje dat aanzet tot denken

Barbara 14 september 2023
Sinds haar verzamelaar uit 2020 was het even stil rondom de schrijfster Heleen van Royen, maar nu is er Juice!

Het verhaal wordt verteld vanuit het hoofdpersonage Claire. Zij is artiestenmanager van een klein maar bont gezelschap Nederlandse artiesten. Een van haar artiesten wordt het mikpunt van een juicekoningin. Om te voorkomen dat dit escaleert, neemt Claire een onorthodoxe beslissing, met alle gevolgen van dien.

Het boek wordt voorgelezen door Ricky Koole en dat was even doorzetten. Enigzins staccato worstelt ze zich door de hoofdstukken heen (of beschrijf ik nu mijn eigen gevoel?) Jammer, ben beter van haar gewend (luister maar eens naar Juf Braaksel!)

Van Royen beschrijft de situaties beeldend en heeft zich duidelijk uitgeleefd op de karakteristieke personages: tijdens het luisteren zie je ze voor je. Ondanks dat het fictie is, kun je de echte namen moeiteloos invullen en zouden de geschetste situaties kunnen plaatsvinden as we speak. Met dit boek legt Van Royen de vinger absoluut op de zere plek en dat geeft te denken. Vielen we ons nog veilig in deze alles-moet-kunnen maatschappij waar iedere BN-er tot schietschijf is gedegradeerd en sociaal media al lang niet meer dient als vermaak maar eerder als vrijbrief om verbaal los te gaan. Hoe ver gaat 'journalistieke' vrijheid in Nederland en hoe heftig kunnen de gevolgen zijn van 'nieuwsfeiten' onder het mom van juice?

Uiteraard overgoten met de nodige sexscenes is Juice zeker de moeite waard om te luisteren. Titel dekt de lading en is ongetwijfeld gekozen met een vette knipoog.

Meer recensies van Barbara