Een pareltje in alle opzichten

barbara-vicca 31 juli 2022
Soms zijn er van die pareltjes... in alle opzichten. Die je meenemen naar een wereld waarin niet alles ideaal is, maar waar je ook wilt leven en de dingen beleven.

Mirella heeft de stap gewaagd. Een ongelooflijke aantrekkingskracht met Palazzo Puro heeft ertoe geleid dat ze het huis in de vallei gekocht heeft en op het punt staat te emigreren naar Italië. Een enthousiasme dat haar man Erik en zoon Max niet met haar delen. Ze besluit daarom om de voorbereidingen en verbouwingen zonder hen te treffen maar samen met haar hartsvriendin Margot.
Het huis herbergt echter een geheim. Een geheim dat langzaam maar zeker aan het licht komt en ons meeneemt naar de jaren '40, '50 en '60 van vorige eeuw. Wie heeft er eerder in het Palazzo gewoond en wat is de link met de twee zussen van wie Mirella het huis gekocht heeft? Valentina en Rubia, met de mooie groene ogen?

Dit is een boek dat ik iedereen kan aanraden. Liefhebbers van Italië, maar ook als je geen affiniteit met het land hebt ben ik er zeker van dat je na afloop van dit verhaal een reisje die kant op boekt óf op zijn minst wegdroomt bij al het idyllische dat het land te bieden heeft.
Ik betrapte mezelf erop dat ik niet te snel wilde lezen omdat het boek dan te snel uit zou zijn, maar ondertussen wil je gewoon weten hoe het verder gaat.

Nog maar zelden heb ik een boek gelezen waarin de personages zo mooi tot leven worden gebracht. Eerst was ik erg nieuwsgierig hoeveel fictie en hoeveel non-fictie is, maar uiteindelijk doet dat er niet toe. De personages die enkel op fictie berusten, komen letterlijk tot leven in dit verhaal.

Mirella, hartelijk bedankt voor dit mooie recensie-exemplaar. Ik hoop dat de mooie wereld van en rondom Palazzo Puro een vervolg krijgt maar zoniet, is het ook goed en mooi. Want als het verhaal me één ding heeft geleerd, dan is het dat het soms "gewoon goed is zoals het is".

Tante auguri! Het is een pareltje... in alle opzichten.

Meer recensies van barbara-vicca