Gotic novel in prachtig decor

barbara-vicca 22 oktober 2022
Seance is een gotic novel waarin Dr. Francis Whitman (de ik-persoon) de lezer meeneemt doorheen de meest ingrijpende gebeurtenis in zijn leven.
Al dan niet bewust is Francis Whitman in de 2de helft van de 19de eeuw verzeild geraakt in de wetenschappelijke analyse van een seance. Een seance waarin het medium Elizabeth Archer erin lijkt te slagen om de geest Katie King te materialiseren. Iets wat op het eerste zicht een voor de hand liggende opdracht is voor een wetenschapper. Echter, Francis is niet de meest nuchtere wetenschapper die er bestaat. Hij lijdt helaas aan zenuwinzinkingen én... last but not least... hij wordt hopeloos verliefd op Katie. Een situatie die zijn objectiviteit flink beïnvloedt. Want het oproepen van geesten is onmogelijk, toch? Maar wie is dan die donkere figuur die zijn aanwezigheid duidelijk heeft gemaakt en duidelijk niet behoort tot het rijk van de levenden?

Zoals gezegd, ik heb erg genoten van dit verhaal. De setting, de sfeer en de schrijfstijl die hier perfect bij aansluit. De auteur schrijft vanuit de ik-persoon op zo'n sublieme wijze dat ik Kevin ervan verdenk een alter-ego te moeten hebben, genaamd Francis Whitman. Dat kan haast niet anders.

Hele goeie opzet, sterk beschreven plot en een heerlijk boek voor deze tijd van het jaar. Al is het altijd wel tijd voor een verhaal van Kevin Valgaeren, althans vanaf heden op mijn leeslijst.

Meer recensies van barbara-vicca