Gedetailleerde rauwheid

barbara-vicca 15 januari 2024
Ik heb Stil zijn als de slangen bijten mogen lezen als recensie-exemplaar. Hiervoor allereerst een enorme dankjewel. Ik kan de auteur op deze manier helpen bij de promotie van zijn/haar boek maar het is ook een enorme eer om te mogen doen. En hier is weer een exemplaar dat alle lof verdient!

Yaro en zijn zus Ayana worden op een dag ontvoerd uit hun dorp, samen met nog een heleboel andere kinderen in verschillende leeftijdscategorieën. Ze maken vanaf dat moment deel uit van The real army of the Lord, tegen wil en dank. Er wordt hen geleerd te roven en te overleven, wat hen allemaal verandert. Zo zien we Yaro als zorgzame zoon en broer zijn best doen om zijn nieuwe realiteit te omarmen. Geef deze kinderen een zelfverklaard doel en een beetje aanzien, wat krijg je dan? Oorlogskinderen. Tegen wil en dank, maar de enige realiteit die ze kennen.

Ik vond het boek erg sterk geschreven. Ik ken Theo al langer als auteur en heb al meerdere boeken van hem mogen recenseren. Zijn veelzijdigheid is bewonderenswaardig maar 1 aspect blijft voor mij steeds terugkeren: de rauwheid. Hij laat geen enkel onderdeel van het onderwerp dat hij beschrijft onbeschreven, waardoor de geloofwaardigheid van zijn verhalen heel hoog ligt. Zo ook bij dit verhaal. Dit zou een must read moeten worden op alle scholen. De verschillende gelaagdheden en ontwikkelingen van het hoofdpersonage kunnen als interessant onderwerp worden aangekaart bij meerdere vakken. Ook al komt dit boek met een aantal trigger warnings, het zou zeker niet onbehandeld gelaten mogen worden.

De volledige opbrengst van dit boek gaat naar de stichting War Child, wat een prachtig initiatief is. Persoonlijk zag ik nog wel ruimte in dit verhaal voor een vervolg, waarin de nazorg centraal staat. Mocht dit er komen, ga ik zeker verder lezen.

Meer recensies van barbara-vicca