Verrassende thriller

Riemke is een alleenstaande moeder. Samen met haar zoontje Nils probeert ze er het beste van te maken na haar scheiding. Om de grote schulden waar ze door de scheiding mee te maken heeft weg te werken, werkt ze keihard als stagiaire bij een advocatenbureau. Maar door een aantal fouten die ze heeft gemaakt, is de kans dat ze ook daadwerkelijk in vaste dienst komt een stuk kleiner geworden. Ze krijgt een laatste kans om zich te bewijzen met het zwarte dossier. Dit brengt haar bij een zaak die niet haar expertise is en waarbij niet alleen haar carrière, maar ook zij en haar zoon gevaar lopen.

Op het eerste oog lijkt het plot misschien vrij simpel en voorspelbaar, maar niks is minder waar. Personen die eerst te vertrouwen blijken, zijn later ineens niet meer zo vriendelijk en aardig en de onbetrouwbare personen zijn misschien juist wel de perfecte bondgenoten. Het verhaal neemt in Het zwarte dossier een aantal verrassende wendingen en gaat een kant uit die ik aan het begin niet zag aankomen. Vooral richting het einde wil je maar door blijven lezen en is het moeilijk om het boek weg te leggen tot je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.

Personage Riemke is lastig te doorgronden, ik begreep sommige van haar acties niet helemaal. Haar zoontje Nils steelt je hart, omdat hij zo onbevangen in de hele situatie staat. Sommige hoofdstukken in het boek lees je vanuit het perspectief van één van de collega’s van Riemke, Robert, dit gaf ook weer hele andere inzichten in het verhaal dan wanneer je alleen vanuit Riemkes perspectief zou hebben gelezen.

Het zwarte dossier is een spannende thriller die je tot de laatste bladzijde weet te verrassen en je in zijn greep houdt. Hoewel ik Riemke niet altijd hele geloofwaardige keuzes vond maken, heb ik wel enorm van het lezen van het boek genoten en ik ben inmiddels ook benieuwd geworden naar de andere boeken van Max van Olden.

Meer recensies van Bianca (Bookalicious Journey)