Wanneer je heel erg van boeken houdt

Bianca 12 januari 2023
Poolcirkel is mijn eerste kennismaking met Liza Marklund maar zeker niet mijn laatste, wat een ontzettend fijne schrijfstijl heeft deze auteur zeg.
Marklund zet haar personages gelijk goed neer. Poolcirkel is een boekenclub van studenten welke allen een geheel eigen kijk op de maatschappij hebben. Sofia is lid van de club en in 1980 verdwenen, hierna is de club uit elkaar gevallen, ze komen weer bij elkaar nadat het lichaam van Sofia veertig jaar later wordt gevonden.
Elk personage komt individueel zowel in het heden als verleden uitgebreid aan bod waardoor je hen ieder afzonderlijk goed leert kennen. Inmiddels zijn ze allemaal veertig jaar ouder en Marklund heeft de uiteenlopende karaktereigenschappen zo neergezet dat er een goede afspiegeling van de maatschappij ontstaat.

Verdomme nog aan toe, ze dacht dat de zomer van 1980 voorgoed verdwenen was, zalig verdronken in een moeras van barmhartigheid, maar nu kwam hij dus toch weer bovendrijven, stinkend als een emmer vol drek.

Het verschil van mening over maatschappelijke thema’s die ons allen bezig houden maken het verhaal divers, herkenbaar en realistisch.
De plot is secuur uitgewerkt, daar heeft Marklund echt goed over nagedacht, ze weet van het begin tot het eind de spanning langzaam op te bouwen en vooral het einde doet je snakken naar het vervolg.
De boekenclub Poolcirkel is voor mij als echte leesverslaafde een heerlijk hoofdthema en zeer origineel bedacht.
Marklund is geen auteur die je moet lezen als je vooral van actie houdt, het is de finesse qua psychologische diepgang die je weet te boeien, ik ben heel benieuwd wat ze nog meer voor haar lezers in petto heeft.

Originaliteit: 5
Schrijfstijl: 5
Spanning: 4
Plot: 4
Leesplezier: 5
Psychologie: 5

Noordpool krijgt van mij 4,5 ster.

Met dank aan uitgeverij De Geus voor het recensie exemplaar.
Ik las dit boek voor Thrillersandmore.

Meer recensies van Bianca