Aangrijpend debuut

Bibiboekt 15 augustus 2020
Afgelopen dagen heb ik erg van dit boek genoten!
Het verhaal speelt zich af in 1945 rond de bevrijding in een dorpje in Groningen. Je krijgt een kijkje in het gezin van Minnie, een Duitse immigrant, en haar man Douwe, een verzetsstrijder.
Het verhaal is heel toegankelijk voor iedereen en de hoofdpersonen zijn levendig neergezet. Minnie probeert zo goed als ze kan het gezin draaiende te houden. Duitsland is de vijand maar ook haar thuisland waar haar ouders wonen. Douwe verteld haar niets over zijn activiteiten in het verzet. Hij zet alles op alles om zijn medemens te helpen. Wanneer Minnie een blikje pottertjes vind in Douwes broekzak interpreteert zij Douwes gedrag verkeerd. Wanneer de waarheid aan het licht komt is het te laat... Na de oorlog moet Minnie verder met haar kinderen maar zonder Douwe.
Als je op de website van Karin kijkt zie je dat haar verhaal gebaseerd is op haar grootouders. Ze heeft het met veel gevoel en respect geschreven. Een boek over angst maar ook moed en doorzettingsvermogen.
Het laat mij ook zien dat we dit soort verhalen moeten blijven lezen en doorgeven.

Meer recensies van Bibiboekt