Een rasechte meesterverteller!

Birgit_1989 21 april 2020
Het moois dat we delen is de vierde roman van Ish Ait Hamou en wat voor één! Het moois dat we delen begint met het verhaal van Soumia waarin we vernemen dat ze omwille van strafbare feiten in de gevangenis heeft gezeten. Ze is terug vrij en gaat bij haar vader en broertje inwonen. In het begin is het niet duidelijk wat Soumia precies op haar kerfstok heeft, maar aan de hand van flashbacks komen we dat mondjesmaat te weten. Niet enkel haar verleden is moeilijk te verwerken, maar ook hoe dat verleden blijft nazinderen in het heden en het leven van haar vader en broertje maakt het er niet gemakkelijker op.

Soumia krijgt een baantje bij de plaatselijke kruidenierszaak om haar leven terug op te pakken en zo komt Luc ten tonele. Hoe de twee verhalen samenkomen wordt al snel duidelijk. Het verhaal eindigt daarop in een apotheose, waarbij één van de twee hoofdpersonages ook tot een katharsis komt net als het ware een Griekse tragedie. Het slot beroert, laat ons met verstomming achter en blijft nazinderen, maar toch is er een sprankeltje hoop!

Het moois dat we delen is veel meer dan een gewoon verhaal. Het is een hoogdringende roman in tijden van verrechtsing, toenemend racisme en een steeds meer toenemende onverdraagzaamheid. Het doet ons inzien dat niet alles even zwart en wit is, maar dat er daartussen nog een hele schakering aan grijs zit. Angst voedt ons echter en kan leiden tot onverdraagzaamheid. In Het moois dat we delen zit heel veel betekenis en het boek doet ons ook beseffen dat niet iedereen slechte bedoelingen heeft: iedereen heeft zijn eigen verhaal en we moeten openstaan om daarnaar te luisteren, want anders resulteert dit in een maatschappij waarin iedereen op zichzelf is gericht.

Het moois dat we delen stond wekenlang op nummer 1 in de top 10 en dit toont aan hoezeer dit thema ons beroert, maar ook dat er duidelijk een platform is voor een boek met een dergelijk onderwerp. Ish Ait Hamou begon zijn carrière als danser en choreograaf, maar hij heeft zich de laatste jaren ook ontpopt als een rasechte verhalenverteller. Met Het moois dat we delen bewijst hij nogmaals dat hij een creatieve duizendpoot is. Tijdens de tournée van de boekenclub van zijn nieuwe boek gaf hij zijn lezers te kennen dat zijn boek een vervolg is op zijn theaterreeks Aangenaam, ik ben Ish en dat hij nu als sluitstuk over dit thema werkt aan een film. In ieder geval ben ik benieuwd naar meer van hem, want met dit boek en zijn theaterstuk deelt hij heel wat moois met Vlaanderen!

Meer recensies van Birgit_1989