Het boek is een levensgevaarlijk goed!

Birgit_1989 16 augustus 2021
Een maatschappij zonder boeken, wie kan het zich voorstellen? In Fahrenheit 451 verbrandt de brandweer alle huizen met boeken, zo ook Guy Montag, die brandweerman is. Zijn vrouw, Mildred, is in de ban van de televisie en begrijpt er niets van wanneer Guy opeens boeken in huis heeft... Een levensgevaarlijk goed!

De huidige maatschappij evolueert ook steeds meer naar een maatschappij zonder boeken, want het leesbegrip van kinderen en jongeren gaat serieus achteruit, maar met de lockdown werd het boek weer wat populairder en nu met de nieuwste Tiktokrage grijpen jongeren weer vaker naar het boek. Er is nog hoop!

Mijn vriend en ik kijken tegenwoordig naar Tien om te zien omdat dit voor ons nostalgie is. Onze grootste ergernis is dan ook dat de reclameblokken langer lijken te duren dan de effectieve delen van het programma, maar reclame is belangrijk voor de zenders... Kabel-tv, zoals het vroeger heette, is voor ons dan ook eerder een uitzondering dan de regel. Zelf heb ik meer aan een avond in een boek dan een avond voor de tv hangen, want ik heb altijd de indruk dat mijn avond veel langer duurt en dat ik meer aan mijn avond heb gehad wanneer ik lees. Een uitzondering zijn onze films die we op dvd of blu-ray hebben, want die hebben geen reclame en zijn voor ons toch een iets nuttigere tijdsbesteding dan kabel-tv. Dus als je mij voor de keuze stelt: boeken of kabel-tv: geef mij dan maar die boeken en die kabel-tv vliegt buiten! Onze dvd's en blu-rays houden we nog even, want die zijn ons ook dierbaar!

Meer recensies van Birgit_1989