Kamer in Oostende ademt cultuur en geschiedenis!

Birgit_1989 18 augustus 2019
In ‘Kamer in Oostende’ kuiert de schrijver, Koen Peeters met schilder en vriend, Koen Broucke door de straten van Oostende. Samen gaan ze op zoek naar de geschiedenis die Oostende groot heeft gemaakt. Het is een tijdreis door het heden en verleden met grote namen zoals Léon Spilliaert, James Ensor, Joseph Roth, Stefan Zweig en vele anderen. Het is ook een echo naar de vele schrijvers van vroeger die in Oostende hebben gewoond of over Oostende hebben geschreven, met name Jacqueline Harpman, Marcel Proust, Georges Perec, Paul Snoek, Hugo Claus,… En er is tevens de link met het heden dankzij de vele kunstenaars en creatievelingen die er nu nog steeds vertoeven. Ik denk dan aan Els Snick (vertaalster), Bernard Dewulf (schrijver), Charlotte Van Den Broeck (dichteres), Jos Geysels (voormalig politicus),… ‘Kamer in Oostende’ ademt geschiedenis en cultuur en toont aan dat Oostende niet zo maar een badstad is, waar men in de zon kan liggen. Oostende is veel meer dan dat en dit boek is een ode aan wat Oostende tot Oostende van vandaag gemaakt heeft. Dankzij de verhaallijn over de bevriende schrijver en schilder leren we beetje bij beetje Oostende beter kennen en vooral ook de schatten die zij bewaart. ‘Kamer in Oostende’ is een aanrader voor iedereen die ook nog maar een beetje affiniteit met Oostende heeft, want met dit boek wandel je door de straten van het Oostende van vroeger en nu!

Meer recensies van Birgit_1989