Geweldig, met toch een paar minpuntjes

Bob Hasenaar 03 maart 2023
Van dit boek heb ik eigenlijk de Engelstalige versie gelezen (Powers and Thrones: A New History of the Middle Ages). Maar dat was in het kader van een gezamenlijke leesactie, waarbij de rest van het driemanschap juist deze Nederlandse versie heeft gelezen. De beoordeling hieronder is een mix van mijn persoonlijke en die van de groep.

Wij vonden het een prachtig overzicht van de Middeleeuwen. Een grote aanrader voor de historisch geïnteresseerde lezer. Goed geschreven, een mooie mix van het overzicht van de grote lijn en de connectie met persoonlijke verhalen. Voornamelijk thematisch (maar toch ook chronologisch) georganiseerd. Zo is er een deel over ridders (inclusief kruisvaarten), wetenschappers/bouwers, opstand(en), enzovoort. Veel feiten, smakelijk opgediend. Vooral lezen.

Maar als groep zagen we toch ook een paar minpunten. Zo staat Engeland vooral in de tweede helft wel erg in de schijnwerpers. Alsof het dan al "Brittania rules the waves" is. Maar historisch is dat onterecht. Wel begrijpelijk: waarschijnlijk schreef Dan Jones toch ook wel een beetje voor het thuispubliek.

Ten tweede ontbreken harde cijfers nagenoeg volledig. Hoe groot was de handel eigenlijk tussen het ene en het andere land? Harde cijfers kunnen saai worden als je er te veel nadruk op legt, maar zonder die cijfers zijn gebeurtenissen toch wat lastiger tegen elkaar af te wegen.

Maar nogmaals: Ga dit boek lezen, het is zeer de moeite waard.

Meer recensies van Bob Hasenaar