Bloedspannend

Bob Hasenaar 25 februari 2024
Heerlijk spannend historisch boek. Het verhaal speelt zich voor een groot deel af op een walvisvaarder in 1859. De eerste stoomboten waren er al, maar dit is nog een zeilboot. De houten romp kraakt in de storm, de weerstomstandigheden zijn guur, het is voornamelijk ijskoud ver noordelijk ten westen van Groenland, aan de rand van het ijs van de Noordpool.

Gewetenloosheid is een thema dat het boek doordrenkt. Alleen al de opzet van de reis. Die is bedoeld om te mislukken. En de karakters: Hier niet de ruwe-bolster-blanke-pittypes, maar juist eerder al het lelijke wat de mens - man, want vrouwen komen nauwelijks voor - tentoon kan spreiden.

Ik ga verder niets inhoudelijk over het verhaal vertellen. Lees het vooral. Bloedspannend.

Meer recensies van Bob Hasenaar