Lezersrecensie

Inzicht

Bob Hasenaar 04 februari 2024
Dit is weer zo'n boek dat een onderwerp grondig bij de kop pakt, de tijd neemt om alle aspecten te belichten en je verrijkt achterlaat. Ik ben dol op dat soort boeken.

Dat "mannen de baas zijn" is iets wat tegenwoordig misschien uit de tijd lijkt, maar het is ook een concept waar ik in mijn jeugd (60'er jaren van de vorige eeuw) impliciet mee opgegroeid ben. Ik ben keurig opgevoed en weet natuurlijk rationeel dat het onzin is. En daar probeer ik naar te leven. Maar toch heb ik me er een keer op betrapt dat toen het burgemeestersechtpaar op me afkwam ik toch hem het eerste aankeek. Gelukkig stak mevrouw de burgemeester als eerste haar hand uit.

Dit beeld zal vast een aantal lezers herkennen: Wat je in je jeugd meemaakt, blijft ook later van invloed, al weet je inmiddels beter. Cultuur verandert niet zomaar. En dat wordt ook duidelijk uit dit boek. Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, je gedraagt je naar het voorbeeld dat je is gegeven bij je opvoeding, bewust of onbewust. En zo beklijven machtsverhoudingen zonder er bij na te denken.

Toch is het nog geen eeuw geleden dat getrouwde vrouwen zelfs in Nederland niet konden beschikken over hun eigen geld. En werden geacht hun baan op te geven zodra ze trouwden.

Saini geeft vele voorbeelden van culturen die op elk hun eigen manier omgaan met de rolverdeling tussen man en vrouw. Van de huidige Taliban tot echt matriarchale culturen in India. De laatste zijn in de minderheid. Maar dat een maatschappij op dit punt wel degelijk kan veranderen, zien we in onze eigen. Haar verhaal is goed onderbouwd. En ze schrijft het zeer leesbaar op. Moraal: Het patriarchaat is een keuze, geen natuurlijke machtsverdeling. En: Het westers kolonialisme heeft de afgelopen paar eeuwen aan de verspreiding van het patriarchaat bijgedragen. Toch functioneren ook maatschappijen die er afstand van nemen uitstekend.

Ga lezen dit boek. Het geeft je inzicht en verrijkt je wereldbeeld.

Meer recensies van Bob Hasenaar

Gesponsord