Iedereen kan wel een Gus gebruiken

boekenbeschrijfster 09 september 2020
Na ’Baguette met jam voor twee’ waarin Lize centraal staat en ’Leven met een leugen’ waarin Sofie centraal staat, is het in ‘Omkijken naar morgen’ de beurt aan Femke. De drie boeken zijn los van elkaar te lezen, maar voor het volledige verhaal zou ik de boeken op de juiste volgorde lezen.

In met name het tweede boek komt Femke niet over als een zeer sympathiek persoon. Het begin van dit derde boek helpt daar niet bij. Tegelijkertijd ben je wel nieuwsgierig naar de persoon Femke. Waarom is ze geworden zoals ze is? Stukje bij beetje laat Wendy Brokers je dat ontdekken. Hoe meer je over Femke ontdekt, hoe meer je haar gaat waarderen en hoe meer je bepaalde keuzes van haar begint te begrijpen. Ze blijkt een liever en leuker personage te zijn dan je in eerste instantie zou verwachten.

Zonder iets weg te willen geven van het verhaal behandelt Brokers een erg heftig onderwerp in haar boek. Sommige passages zijn heel heftig om te lezen; laat staan als je dit echt hebt meegemaakt. De auteur zet het personage Femke op een bijzondere en realistische manier neer. De bekende personages uit de andere twee delen komen ook voorbij en je leert een aantal nieuwe personen kennen, waaronder Gus en Maren. Iedereen kan wel een Gus in zijn of haar leven gebruiken. Wat mij betreft, is ‘Omkijken naar morgen’ het mooiste én heftigste deel uit deze reeks.

Meer recensies van boekenbeschrijfster