Onbekende geschiedenis ......

Boekenbuizerd2019 17 oktober 2021
Na het lezen van zijn boek Revolusi, wat een reistocht is met levende getuigen over de wordingsgeschiedenis van het huidige Indonesië, nu het boek Congo verslonden. Ook nu weer een reistocht door de Congo. Voor menig Nederlander een onbekende geschiedenis, maar voor onze Zuiderburen geldt het zelfde trauma/schuldgevoel over hun rol in deze voormalige kolonie. U mag daar zelf een oordeel over vellen, danwel uw standpunt of Afrika bijstellen. Ik heb dat in ieder geval wel gedaan.

De auteur schrijft beeldend, veel feiten en gebeurtenissen, zowel in kleine kring danwel op internationaal niveau. Het is een reistocht door de geschiedenis, een levend naslagwerk en de lezer wordt niet gespaard. Het is soms rauw en vooral deprimerend, waarbij soms de geschiedenis zich lijkt te herhalen of nooit geschiedenis is geworden.

Kortom, een behoorlijk dik boek vol feiten, namen, lokaties en beschouwingen over de rol van Koning Leopold, de Belgische industrie en de gevolgen in Kongo. Lees en huiver.

Meer recensies van Boekenbuizerd2019