Een pageturner : een fantastische mix van spanning en romantiek

Boekenvirus 04 juni 2020
Vanaf pagina 1 wordt je meegesleurd in het verhaal van Adam, Meredith, Linnea, de moordenaar en al hun vrienden. Rose werkt steeds met verschillende POV's en wisselt daar constant tussen.
Adam: de rechercheur die samen met Triplett de leiding krijgt over het onderzoek. Kan hij de vrouw van wie hij houdt beschermen? Kan hij professioneel genoeg zijn zodat zijn leidinggevende kan overtuigen dat hij hier niet emotioneel bij betrokken is?
Meredith: Therapeute in een opvangtehuis voor meisjes die slachtoffer zijn van seksueel misbruik. Zij is het doelwit van een aanslag. Ze is haar leven hierna niet meer zeker. Ze heeft het volste vertrouwen in Adam hoewel hij uit de weg gaat sinds hij in haar armen is ingestort.
Linnea: Het jonge meisje dat als lokaas en pressiemiddel wordt gebruikt. Haar pleegbroer wordt ontvoerd en krijgt de opdracht om iemand te vermoorden zodat Linnea kan blijven leven. Enkel Linnea heeft het brein achter de aanslag ooit gezien. Zij is een los eindje waar nog even gebruik van gemaakt kan worden en daarna vernietigd zal moeten worden. Hoelang is haar vervaldatum? En weet zij zich hieruit te redden.
Het brien: natuurlijk zonder naam ( het zou anders een stuk minder spannend zijn) Wie is deze persoon? En vooral wat zijn zijn motieven? Waarom moet Meredith sterven?
De spanningslijn wordt door Rose opgebouwd door steeds te wisselen van personage. Elke persoon voegt iets toe aan de puzzel, geeft je nieuwe inzichten, laat je verder nadenken. Het tijdkader blijft goed bewaakt door de plaats en de tijdsaanduiding boven elke wissel.
Het verhaal houdt je gevangen, niet enkel door het onderzoek van Adam maar ook door de verschillende verhaallijnen waar nog mee gespeeld wordt:
• De liefde die er is tussen Adam en Meredith hoewel ze het nog niet aan elkaar toegeven. De geheimen die tussen hen bestaan en nog verteld moeten worden alvorens ze aan iets kunnen beginnen.
• de vriendschappen die heel hecht zijn, het er onvoorwaardelijk voor elkaar zijn
• het slachtoffer zijn van seksueel geweld. De gevolgen die dit heeft voor iemand.
• de gedachtes van het brein, zo lees en ontdek je ook "de andere kant" van het verhaal.
Juist de mix van al deze verhaallijnen maken dat je het boek gewoon niet weg kan leggen. Ze creëren spanning maar soms ook net even ontspanning in het leesproces. En hier tussendoor vind je ook nog een vleugje humor.
Het leuke, verwonderlijke was dat ik tijdens het lezen op een gegeven moment ging terugzoeken in het boek naar tekenen, hints wie het brein nu eigenlijk is. Talloze bladzijdes later kom je er achter dat je iets gelezen hebt waarvan je denkt: Hier had ik niet over mogen lezen. Wie heeft dit nu ook alweer gezegd. Om zo zelf de puzzel met Adam en zijn team te kunnen leggen.
De duistere kant is een fenomenale mix van spanning en romantiek. Een boek waarvan je weet wanneer je eraan begint maar niet kunt voorspellen wanneer het je lukt te stoppen met lezen.

Meer recensies van Boekenvirus