Groots in zijn kleine vorm

Boekenvirus 05 oktober 2023
Wij zijn de wereld is een open brief die Gaarder schrijft aan zijn kleinkinderen, de oudste bijna 18 en de jongste enkele weken oud. Niet elk kleinkind kan daarom de brief nu al lezen en dat is ook niet de bedoeling. Hij zou het heel fijn vinden als ze het doorheen deze eeuw eens vastnemen en lezen. Zijn vragen zijn vooral gericht op het einde van de eeuw. Neem je brief van je grootvader terug vast. Lees hem en beantwoord de vragen voor jezelf hoe de wereld er aan het einde van deze eeuw eruit ziet.

Het boek in van een klein formaat waardoor het ideaal is om mee te nemen. Door de 18 korte hoofdstukken zou je het perfect kunnen lezen tijdens een trein of een busrit. Door de brief aan zijn kleinkinderen te adresseren krijgt het een zeer toegankelijk karakter. Delen van Gaarder zijn levensverhaal wisselen af met aangename geschiedenislessen vanuit zijn beleving vertelt, ook het heelal al groter geheel wordt niet vergeten.

Wij zijn de wereld laat je nadenken over onze rol in het hier en nu maar ook in het verleden, het heden en de toekomst. We zijn hier maar een kosmische seconden in de volledige tijdsverloop van de geschiedenis. Met welke visie vullen we deze voor ons kostbare secondes is.

Wij zijn de wereld is een klein boekje met groot gedachtengoed, verhalen die je laten denken en filosoferen. Prachtig om de wereld door zijn ogen te mogen bekijken.

Meer recensies van Boekenvirus