Format - Willem M.J. Groeneveld

Boekenwurmsuus 31 januari 2020
Format recensie

Zoals gewoonlijk blijf ik schreeuwen dat thrillers echt helemaal niks voor mij zijn. En dat terwijl ik toch echt wel een aantal goede thrillers heb gelezen het afgelopen jaar. Toch zou het nooit mijn eerste voorkeur worden, maar dat was bij dit boek wel even anders. Ik las de achterkant van de flap en mijn interesse en nieuwsgierigheid werden gelijk gewekt. Ik als telefoonverslaafde moest dit boek gewoon echt lezen…

Wat vond ik leuk?

Het verhaal – hoofdstuk 1 – begint heel erg mysterieus waardoor mijn nieuwsgierigheid gelijk was gewekt en ik heel graag wou door lezen. Na hoofdstuk 1 begint het verhaal heel rustig, je leert de personages goed kennen en ook de setting van het verhaal. In het WhatsApp begin van het verhaal kwam de jurist ook ontzettend vaak in mij naar boven en het liefst wou ik schreeuwen aanklagen die handel, dit is inbreuk op je intellectuele eigendom!

Eenmaal verder in het verhaal begint de echte spanning en actie! Het verhaal is ook ontzettend realistisch en dat maakte het voor mij ook wat eng. Wat nou als dit echt gebeurt? Zouden mensen dan echt zo gestoord gaan doen? Ikzelf heb door het boek geleerd dat je smartphone echt niet altijd het belangrijkste is, ook al staat er nog zo iets interessants op. Halverwege het verhaal dacht ik echt waar gaat dit in vredesnaam heen?! Ik had het gevoel dat ik al tegen het einde aan zat te lezen toen er ineens een enorme plottwist kwam. Dat was een enorme verrassing en maakte het boek nóg interessanter. Daarnaast heeft de schrijver echt een ontzettend fijne schrijfstijl die je helemaal weet in te pakken. Ik vond het ook erg leuk dat de schrijver ervoor had gekozen om niet vanuit een ik-perspectief te schrijven maar vanuit een derde persoon. Hierdoor las je in één hoofdstuk soms vanuit drie verschillende locaties (dit stond er natuurlijk wel duidelijk bij vermeld).

Wat vond ik minder?

Wat ik minder vond, was dat er best veel geweld in het boek voor kwam. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak maar dat was voor mij een kleine tegenvaller.

Personages

Ik weet nou niet zo goed wat ik van Robert moet vinden. Ik vond hem aan de ene kant heel heldhaftig en moedig maar aan de andere kant soms ook wat onrealistisch.

Eva was een persoon die mij super aardig leek, maar ik kon haar niet vertrouwen. Mijn intuïtie zij dat er iets niet klopte aan haar. Daarnaast waren de vrienden van Robert echt belachelijk goede vrienden. Ik zou als ik zulke vrienden had echt in mijn handjes knijpen.

Slot

Het slot gaf mij letterlijk kippenvel. Dat heb ik echt nog nooit gehad bij een boek. Het was zo bijzonder, verschrikkelijk en tegelijkertijd heel mooi. Daarnaast voel ik een deel twee aankomen…

Meer recensies van Boekenwurmsuus