“Vanuit zijn leunstoel bij het raam zwaaide opa naar mij. ‘Hoi Stijn, ik ga dood, maar nu nog niet.’”

05 januari 2020
Het verhaal is simpel, de opa van Stijn heeft een krab in zijn lijf. Eentje met twee gemene scharen en kleine valse oogjes. En hij maakt de opa van Stijn elke dag weer een beetje zieker. En alles wat opa wil is een fietstocht met Stijn, 3 dagen weg met z’n tweetjes om samen kattenkwaad uit te halen, voordat het over is.

Euthanasie is een onderwerp wat voor vele volwassen al moeilijk te begrijpen, of je het nu van dichtbij meegemaakt hebt of niet. Code Kattenkruid zet het hele proces in kaart, het proces waarin verdriet en angst echt mag bestaan.

Het maakt voor een integer geheel, een boek wat balanceert op het randje tussen lachen en huilen. Maar het is vooral ook heel fijn, want hoewel afscheid nemen moeilijk is, er zullen altijd fijne herinneringen blijven bestaan.

Meer recensies van