Opgepast !! Big Brother is Watching You !!!

Brigitte 29 februari 2020
De macht van K - Jens Vern - Thriller - Uitgeverij Volt
Recensie Brigitte

Jens Vern (pseudoniem van Sander Verheijen) schreef zijn eerste thriller met “De Macht van K”.
Het is een cyberthriller over een heel actueel onderwerp.

Het verhaal start met een ontsnapping uit de bunker van The Keeler Building. Dan begin je als lezer al nieuwsgierig te worden. Vele vragen schieten al door je hoofd. Wat gebeurde er, waarom en waarvan moet je weglopen ....

Ik zal al een heel klein tipje van de sluier oplichten (zonder spoilers weg te geven uiteraard).
Tim Turner woont in Den Haag en werkt in een expatsbar. Op een avond ontmoet hij Emily Green, en Tim voelt zich aangetrokken tot haar. Maar Emily houdt zich afzijdig en vertrekt ongemerkt naar huis.
Tim zoekt via internet naar haar telefoonnummer of adres, maar kan helemaal niets vinden.

Daarna gaat Jens Vern via een flashback terug naar het jaar 2010.
Tim is net afgestudeerd, met middelmatige cijfers. Maar toch krijgt hij een droombaan aangeboden door Frank Keeler bij The Keeler Company, een groot IT-bedrijf in Washington.
Frank kan Tim overhalen om voor hem te komen werken voor een riant salaris en door een super-de-luxe appartement te voorzien voor hem en zijn vriendin, Amy.

Tim en Amy laten hun vrienden en familie achter en nemen het aanbod aan.
Eens daar aangekomen, moet Tim dag en nacht werken en verwaarloosd hij zijn vriendin. Hij is bijna altijd aan het werk of op zakenreis.
Zij besluit na enige maanden om terug naar huis te gaan, vermits ze geen toekomst meer ziet in hun relatie. Tim denkt er niet langer over na en stort zich nog meer op zijn werk.

Stilaan komt Tim tot de conclusie dat er gegevens verdwijnen in de computerprogramma’s. Evenals mensen rondom hem. Iedere keer dat er collega’s “te dichtbij” komen, gebeuren er ongelukken of dergelijke. Dit kan toch geen toeval meer zijn?

Op een dag neemt een mijnheer “De Vriend” contact met hem op. Na enkele gesprekken en bewijsstukken helpt hij Tim om te ontsnappen uit The Keeler Building.
Maar wat dan ? Dit kan toch niet ongestraft blijven ?

Deze thriller wordt in korte hoofdstukken geschreven waardoor het boek makkelijk te lezen is. Boven ieder hoofdstuk staat genoteerd over welk personage het gaat en in welke periode. Op die manier is het helemaal niet verwarrend en kan je eveneens uitgebreid kennis maken met de hoofdpersonages.

De spanning zit er al vanaf de proloog in en wordt geleidelijk aan opgebouwd gedurende het volledige boek.

Jens heeft een vlotte schrijfstijl, hij geeft de nodige informatie over computers die essentieel is voor het verhaal, maar niet op een droge manier en net voldoende.

De verschillende verhaallijnen die elkaar afwisselen, maken het boek interessant en op het einde komen alle puzzelstukjes feilloos bij elkaar.

Het einde is toch nog onverwacht, wat ik erg kan appreciëren bij een thriller. Ik hou niet van een voorspelbaar einde.

Er zijn verschillende momenten dat je op het puntje van je stoel zit en het boek niet wil wegleggen, je wordt te nieuwsgierig naar het einde.

Nadat je “De Macht van K” gelezen hebt, ga je anders nadenken over de beveiliging van je eigen computer, ...

Opgepast “Big Brother is watching you “ !!!

Ik heb dit fantastisch boek met heel veel plezier gelezen en geef hiervoor 4,5 *

Bedankt aan Jens Vern, uitgeverij Volt en Hebban die het mogelijk maakten dat ik deze thriller mocht lezen.
Brigitte

Meer recensies van Brigitte