Een sterk en nieuw duo voor de afdeling Zware Misdrijven van Edinburgh.

Carin 04 juni 2023
De Schaduwman van Helen Fields mocht ik vooruitlezen van de uitgever Ambo|Anthos uitgevers.
Na de Turner&Callanagh serie is er een nieuw boek uit van Helen Fields.
Een stand-alone?
Ik was erg benieuwd naar dit nieuwe boek van Helen Fields. Overtreft ze de serie met het duo Turner&Callanach?

Het proloog was even wennen. Het voelde wat nietszeggends. Er gebeurt eigenlijk erg weinig en het is geen sterk proloog waardoor je nieuwsgierigheid wordt getriggerd.

In het eerste hoofdstuk leren we de schaduwman al een beetje kennen. Hij staat achter het gordijn in de slaapkamer van Angela. Ze is alleen thuis. Haar man en beide kinderen zijn niet thuis. De nietsvermoedende Angela ligt in alle rust te slapen. De schaduwman is geduldig en wacht op het juiste moment. Totdat het anders gaat dan hoe hij het had voorbereid.

In het volgende hoofdstuk leren we Connie Woolwine kennen. Ze heeft een lange vlucht gehad. En ze loopt door de straten van Edinburgh.
Ze ontmoet inspecteur Baarda. Ze is namelijk opgeroepen om het team Zware Misdrijven te ondersteunen met het maken van een daderprofiel. Connie is forensisch psycholoog.
Deze zaak gaat om een vermiste vrouw, Elspeth.
Samen met Baarda gaat Connie op jacht naar de schaduwman.
Maar als er vervolgens een meisje wordt vermist wordt de link al gauw gelegd met de schaduwman: een vrouw vermoord, een vrouw vermist en nu een tiener vermist. De schaduwman is niet te lezen door Connie. Wat wil hij en wat is zijn doel.

‘Ze was niet bedreigd, maar toch stonden de haartjes op haar armen overeind.
Bovenaan de trap verscheen de gestalte van een man. Capuchon over zijn hoofd. Lang. De schaduw verborg zijn gezicht…..Hij stond stil en keek naar haar.’

In dit boek van Helen Fields ontmoeten we ook oude bekenden vanuit de serie Turner&Callanach: dokter Lambert en commissaris Overbeck.

Voor de fans van Tuner&Callanach is dit een prima boek. Mocht je het duo al missen dan kun je simpel overgaan op Connie&Baarda. Het boek verschilt niet veel van de andere boeken van Helen Fields. Alleen de personages zijn anders. De schrijfwijze is goed. De personages worden prima uitgewerkt. De hoofdpersonages Connie en Baarda wekken nieuwsgierigheid op. Daarom is een deel 2 zeer welkom.
Een stand-alone wil ik dit boek nog niet noemen, want ik denk dat ook dit duo nog wel wat meer zaken mag gaan oplossen.
Het is een prettig boek om te lezen. Als je van Turner&Callanach houdt dan is dit zeker een aanrader.

Meer recensies van Carin