Spannende roman met verrassend plot

Carin 13 maart 2024
Wim Bax is geboren in 1971 in Emmeloord. Hij is acteur en speelt in een aantal series zoals Oppassen en Twaalf steden, dertien ongelukken en Westenwind. Naast acteren schrijft hij ook scenario’s.
In 2021 schreef Wim Bax zijn eerste thriller: Hou het stil. Dit verhaal was bedoelt als tv-scenario, maar er waren geen geïnteresseerden.
In 2023 komt een nieuw spannend boek van Wim Bax: De Verloren Pelgrim.

De verloren pelgrim speelt af op de pelgrimsroute Santiago de Compostella.
De proloog is meteen pakkend met de vondst van de vermoorde Amerikaanse priester in een kerkje langs de pelgrimsroute.
De politie heeft al gauw interesse in de metgezel van deze priester. Een lange blonde man. Als ze hem vinden blijkt het te gaan om de Nederlander Johan Ordelman.
De politie vraagt de hulp in van psychiatrisch hulpverlener Bruno Mena Solano. Hij staat pelgrims bij die tijdens de Santiago de Complostella in psychische nood verkeren.
Bruno ziet in Johan niet direct een moordenaar. Johan is vriendelijk en evenwichtig. Johan dwaalt al jaren rond op de pelgrimsroute en ziet zichzelf als een medium.
Met behulp van Bruno komt Johan op vrije voeten en kan hij zijn pelgrimstocht vervolgen.
Bruno en Johan komen elkaar nog een aantal keren per toeval tegen en maken een praatje.
Wanneer Bruno zijn moeder overlijdt en zijn beste vriendin verhuist komt Bruno terecht in een diep dal. In gesprek met Johan beslist Bruno dat hij de pelgrimsroute gaat lopen. Om op die manier zijn eigen ik te ontdekken, maar ook om meer te weten te komen van Johan.

Bruno treft goede voorbereidingen voor zijn tocht. Maar het lopen valt hem zwaar. Maar hij zet door.
Tijdens Bruno’s pelgrimstocht ontmoet hij vele anderen en loopt hij een gedeelte van de route met Johan. Ze praten veel met elkaar. Maar Bruno ontdekt ook dat Johan mysterieus is. Er is iets met hem en Bruno houdt hem daarom goed in de gaten.
Is Johan inderdaad een onschuldige pelgrim en medium? Of schuilt er meer achter zijn vriendelijkheid. Wanneer Bruno dichtbij de waarheid komt vallen alle puzzelstukjes op zijn plek.

Het boek bestaat uit drie delen.
Het eerste deel gaat vooral om de moord op de priester, het onderzoek, de Nederlandse pelgrim Johan en Bruno die meedoet aan het onderzoek.
Het tweede deel is vooral besteed aan Bruno zijn leven. En Bruno zijn vraag over hoe zijn toekomst eruit ziet en wat hij wil met zijn leven.
Het derde deel is gericht op de pelgrimsroute die Bruno volgt en zijn bevindingen over Johan.

Het verhaal is goed verwoord door korte zinnen die goed te begrijpen zijn. Je ziet dat er iets is met Johan, maar hoe het precies zit is onduidelijk. De schrijver laat iedereen keer een klein stukje zien van hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Tot het verrassende einde. Een einde zoals ik het niet had gewild. Maar een einde passend bij het verhaal.
Het verhaal steekt goed in elkaar. Het personage Johan is erg goed bedacht en uitgewerkt.
Een echte thriller waarbij je op het puntje van de stoel zit is dit boek niet. Maar een thriller waar je zeker wilt weten hoe het zit. Dit is zo’n verhaal.

Meer recensies van Carin