De geschiedenis rondom JFK, ons allen bekend, wordt herschreven.

Carla Kooijman 13 januari 2020
“Op 22 november 1963 mislukt de aanslag op JFK, en niemand weet dat er überhaupt sprake was van een aanslag!”

De derde kogel voor mij de eerste en tevens aangename kennismaking met de auteur R.J. Ellory. Over een welbekend gegeven in de geschiedenis van Amerika omtrent John F. Kennedy. Wie weet niet hoe het is gelopen met hem?
De afloop kan dan misschien bekend zijn, maar werkelijk alles weten omtrent zijn leven en zijn dood? Nee eigenlijk weten we hier waarschijnlijk bar weinig van. Complottheorieën zijn er te over, boeken en films: ze zijn er genoeg, allen met wisselende theorieën. Toch was ik best nieuwsgierig naar dit boek! Dit is niet een versie van hoe JFK overleed die dag en wie hier (allemaal) verantwoordelijk voor was. Nee, de aanslag op die dag is mislukt! En nu verder…
Stel je voor dat de kogel Kennedy had gemist op 22 november 1963, maar er wel degelijk een complot bestond om JFK te vermoorden?
Mitch Newman, een onderzoeksjournalist/fotograaf heeft grote twijfels bij de zogenaamde zelfdoding van zijn ex-verloofde Jean. Hij komt er achter dat ze bezig was met een onderzoek naar JFK en zijn presidentschap. Was ze gestuit op dingen die het daglicht niet konden verdragen en moest ze dit met haar dood bekopen? Mitch kan het niet loslaten en treedt in de voetsporen van Jean om de waarheid boven tafel te krijgen. Wat zijn de motieven eigenlijk van Mitch? Hij had Jean zelf verlaten omdat hij zo nodig oorlogsjournalist in Korea moest worden en moest en zou een bekend en belangrijk man worden! Hij kwam echter na vier maanden als gebroken man terug en toen was het te laat: Jean wilde niets meer van hem weten. Hoeveel brieven hij ook schreef, hij kreeg geen antwoorden. Hij had Jean in de steek gelaten. De speurtocht naar wat Jean allemaal bezig hield de laatste periode van haar leven, was dat alleen om alles wat hij fout had gedaan in zijn leven, alsnog goed te maken? Was dit eigenlijk wel mogelijk?
De zoektocht van Mitch gaat langs de weg die Jean al eerder bewandelde en langzamerhand komt Mitch tot de ontdekking dat Jean zich op glad ijs had begeven.

“In welk wespennest was Jean hier beland? Waar had ze nou eigenlijk haar neus in gestoken? In aanmerking nemende dat hij haar voetsporen volgde, wachtte hem uiteindelijk hetzelfde lot?”

De derde kogel herschrijft de geschiedenis van JFK, waarin wel degelijk gebruik wordt gemaakt van de roddels die er waren over de slippertjes die JFK niet schuwde en zijn gezondheid die te wensen over liet. Dit verhaal had het thriller element omdat de afloop van deze herschreven geschiedenis niet bekend was, maar het verhaal van Mitch was ook een liefdesverhaal. Hierin zat ook een klein minpuntje voor mij: ik vond dat Mitch soms te veel bleef hangen in zijn schuldgevoel ten opzichte van Jean, dat voelde voor mij soms als zelfmedelijden en werd te vaak aangehaald. Dit genoemd hebbende wil ik wel benadrukken dat dit voor mij niet de overhand had, dan zou ik het verhaal, wat ik echt graag gelezen heb, te kort doen.
Voor mij om die reden een Mustread, al was het maar omdat het weer eens heel iets anders was! Met dank aan uitgeverij De Fontein!

Meer recensies van Carla Kooijman