Spanning van begin tot eind.

Caroline Kuiper 06 juni 2020
Bianca Nederlof een auteur die veel tijd aan haar boeken besteed en dat zie en lees je. Het raadsel rond het rode huis, is haar 14de kinderboek alweer en deze is uitgegeven bij Clavis. De cover geeft de spanning al weer, een rood smal huis met een doolhof eromheen. De harde cover geeft het boek ook een luxe uitstraling en is een lekker stevig boek om vast te houden voor de jeugd.Dit spannende verhaal is voor kinderen vanaf 10 jaar. En spannend is het zeker, al heel in het begin wordt de spanning opgebouwd en wil je weten wie, wat en hoe alles in elkaar steekt. Een prettig leesbaar boek voor kinderen, groot lettertype, korte hoofdstukken en enkele illustraties maken het zeer aantrekkelijk. De hoofdstukken worden op een speelse manier aangegeven met het getal en een zin waarover het verhaal gaat.

Het vijftiende hoofdstuk. Waarin Bren onverwacht wordt opgesloten.

Bren is een slimme jongen en enig kind van een Duitse vader en Franstalige Belgische moeder. Wanneer op een dag een vreemd uitziende man op de bank zit, blijkt dit de broer van Bren zijn vader te zijn, oom Waldo. Deze oom reist nogal wat af in zijn gedeukte camper De Witte Raaf. Bren is jaloers op Waldo, want Bren zijn verste vakantiereis houdt op in Duitsland wanneer ze bij zijn opa en oma aankomen, hij zou zo graag eens wat meer van de wereld zien. Waldo komt even langs, want al 7 jaar heeft hij niets van zich laten horen. Waldo is op doorreis naar een oude vriend van hem in Amsterdam, Lingu en vraagt of Bren met hem mee wil gaan. Bren is nog nooit in Amsterdam geweest en ondanks dat zijn vader het geen goed plan vind, is zijn moeder dol enthousiast en haalt vader over om het goed te vinden. Waldo heeft een document met geheimschrift gevonden en wil dat Lingu deze probeert te ontcijferen. Maar bij het document hoort een boek en dat boek moeten ze gaan zoeken om te begrijpen wat de symbolen betekenen. Niet alleen Amsterdam maar een ritje Zwarte Wout en een overnachting in Het rode huis staan op het programma. Waldo heeft daar het boek eens zien liggen in het kantoor van Grazia, de eigenaresse van het rode huis. Maar wat is er toch met deze vrouw dat ze eigenlijk nooit ergens komt en wie woont er nog meer in het rode huis. Het boek ligt niet voor het grijpen, het wordt een zoektocht met spannende achtervolgingen en gevaarlijke gebeurtenissen.

‘Ren, Bren. Vlucht!’ riep Waldo hem toe. Hij liet Bren los en iets trok hem terug de kelder in. “Wegwezen, Bren!” klonk de doffe stem van Waldo nog vanuit de diepte.

Nieuwe ontmoetingen, boze ongeruste ouders en een jeukend plekje!

Vaak hoor ik van kinderen dat ze een boek pas fijn vinden lezen als ze in het begin al spanning voelen en ik denk dat Bianca deze spanning zeker laat voelen in het begin. Tijdreizen en vampiers maken het boek nog spannender en je blijft lezen want de plotwendingen kunnen je het boek niet laten wegleggen. Bianca heeft met dit Het raadsel rond het rode huis een mustreads voor de jeugd geschreven.

Lieve leesgroet Caroline

Meer recensies van Caroline Kuiper