Rake typeringen van de rol van import in een dorp

Cecile 02 augustus 2021
Over hoe een klein dorp uit de voormalige DDR uit het lood kan slaan, onder meer door de komst van import, jonge mensen uit Berlijn.
Het lijkt alsof Linda in het paradijs is beland in het dorp Unterleuten. Maar de plattelands-idylle wordt wreed verstoord wanneer een investeringsmaatschappij besluit er een windmolenpark te gaan bouwen.
Met de komst van een windmolenpark gaat het los met de bekende weerstand, niet in mijn achtertuin. Maar in Unterleuten gaat het om meer dan voor of tegen om het dorp te redden. In de roman spelen veel meer tegenstellingen; mens – natuur, stad – platteland, Oost – West, oud- nieuw (in een dorp), jonge – oude generatie enzovoort. En wat natuurlijk speelt is hoe de oud-communisten zich na Die Wende zich opnieuw moeten verhouden tot de moderne samenleving.
Juli Zeh heeft een scherpe pen die rake analyses schrijft waarmee ze onze tijd analyseert. Geweldig, ik heb van dit boek genoten en kan het een ieder aanraden om te lezen!

Meer recensies van Cecile