Dit boek blijft fantastisch

De jonge Tiuri is in de leer om ridder te worden, er wacht nog maar één taak. Hij moet samen met de anderen nog een nacht in totale stilte doorbrengen in een kapel. Volbrengt hij deze taak, dan wordt hij de volgende ochtend door koning Dagonaut tot ridder geslagen. Maar dan klopt er iemand aan de deur met een roep om hulp. Tegen alle regels in doet Tiuri de deur van de kapel open. Daar staat een oude man die hem een dringende opdracht geeft. Hij moet op zoek naar de zwarte ridder met het witte schild, waar hij een belangrijke brief moet afgeven. Samen met de brief gaat Tiuri op zoek naar de ridder.

Bij de zwarte ridder met het witte schild aangekomen merkt hij dat er iets niet helemaal klopt. Hij kan de brief niet afgeven aan de ridder. Van deze ridder krijgt hij de cruciale taak om de brief zelf naar de koning van Unauwen te brengen, zo mag hij er niemand vertellen dat hij de brief in handen heeft. Hiervoor moet Tiuri vele dagen en kilometers overbruggen, met alle gevaren en vijanden die het bezitten van de brief met zich mee brengt.

The Letter for the King speelt zich af in een middeleeuwse setting, met vele ridders en andere gedragingen dan wij in deze tijd gewend zijn. Zo zijn er soms woorden gebruikt die wij momenteel niet meer zouden gebruiken. Dit brengt je meer in de juiste sfeer van het boek. The Letter for the King is al door Tonke Dragt in 1962 uitgekomen, maar dat merk je totaal niet bij het lezen van dit boek. Het blijft een prachtig verhaal, dat jong en oud veel plezier zal doen.

Het verhaal is op geen enkel moment saai en er gebeurt heel veel. Zo maak je als lezer de hele reis mee van Tiuri van Dagonaut naar Unauwen. Ik heb nooit gehad dat ik dacht dat een situatie afgeraffeld was. De ene keer heeft hij het wat makkelijker en de andere keer raakt hij in de problemen.

Doordat er zoveel gebeurt, worden er ook veel personages geïntroduceerd in het verhaal. Zo ook de jonge Piak, die een van mijn favoriete personages is geworden. Maar er zijn nog vele andere personages die echt geweldig zijn. Ze zijn stuk voor stuk goed uitgedacht en voegen iets waardevols toe aan het verhaal.

Sinds maart 2020 is de serie The Letter for the King op Netflix te zien, die gebaseerd is op dit verhaal. Ondanks dat het boek anders in elkaar zit dan de serie, zijn beide zeker een aanrader. Dit boek blijft fantastisch en dat verdient vijf sterren.

Meer recensies lees je op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison