Geslaagd YA debuut

Chantal Hutchison 23 november 2023
Celia is onderdeel van een groot gezin, ze heeft namelijk twaalf broers en zussen. Voor haar is het dan ook niet meer dan normaal dat ze meehelpt in het huishouden en daarbij hoort ook het verzorgen van de jongere gezinsleden. Voor een zestienjarige is dat best pittig. Zeker als je overal om je heen nare opmerkingen hoort over de grootte van het gezin. De spanningen lopen hoog op binnen het gezin wanneer de opnames van de realityserie beginnen waarin Celia met haar gezin meedoet. Niet alle gezinsleden zijn even blij met deze verandering in hun leven. Er komt een enorme druk op Celia te staan, die het steeds moeilijker krijgt om het allemaal te verwerken. Tijdens het opnemen van de serie lijkt het wel alsof er dingen van tevoren bedacht zijn door de makers om het allemaal aangenaam te maken voor de toekomstige kijkers. Lukt het Celia en de rest van de familie om zichzelf te blijven en de realiteit van het leven van een groot gezin zo waarheidsgetrouw over te brengen?

De C is voor Celia is het debuut van auteur Heleen Blesgraaf in het genre Young Adult. En ik kan zeggen dat dit zeker een geslaagd YA-debuut is. Het is een bijzonder verhaal over een groot gezin dat zo nu en dan worstelt met allerlei dagelijkse bezigheden, maar ook het gevaar van sociale media en tv-programma’s worden niet ontweken. Natuurlijk heb ik ook weleens de programma’s op televisie gezien waar er ook gezinnen werden gevolgd die uit meer dan het gemiddelde aantal kinderen bestond, maar ik heb nooit stilgestaan bij het feit dat een deelname aan zo’n programma ook eventueel negatieve effecten zou kunnen hebben. De auteur heeft dat in dit boek zo realistisch mogelijk weten te verwerken. Hierdoor ga je ook nadenken over het feit of alles wat wij op televisie zien wel echt is of dat er toevallig ook iets aan gesleuteld is om de kijkcijfers zo hoog mogelijk te laten zijn.

Tijdens het verhaal volgen wij de zestienjarige Celia die worstelt met zichzelf, want wat wil ze zelf nou echt. Wil ze graag voor kinderen zorgen zoals haar moeder vast en graag zou willen zien of kiest ze toch voor een andere passie? Mooi om te zien is dat Celia naarmate het boek vordert echt een ontwikkeling doormaakt. Ze komt meer voor zichzelf op en leert zichzelf goed kennen. Op meerdere momenten heb ik mijzelf goed in moeten houden, want de emoties liepen hoog op bij het lezen van dit boek. Af en toe was ik boos bijvoorbeeld wanneer ik las hoe bepaalde mensen reageerden op Celia. Het is Heleen Blesgraaf zeker gelukt om een verhaal te schrijven waar je als lezer mee kunt leven met de personages. In het dankwoord beschrijft ze dat ze dit boek eerst had willen schrijven als novelle. Wat ben ik blij dat dit uiteindelijk toch een uitgebreider boek is geworden. Dit is zeker de ervaring met de personages en de algehele beleving ten goede gekomen.

Meer recensies lees je op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison