Mooi en indrukwekkend

Chantal Hutchison 17 oktober 2022
De legende van de waterdraak gaat over de twee jonge meiden Liway en Leonie. Liway woont in de Filipiijnen op het eiland Mindanao, waar ze onderdeel is van de bevolkingsgroep Lumad. Haar oma is daar zelfs een van de belangrijkste leiders van. Ondanks de gevaren strijdt haar oma voor het bestaansrecht van haar stam. Liway kan zich niet anders dan druk maken om haar oma, want ze weet nooit wanneer er iets ergs kan gebeuren.

Leonie woont samen met haar ouders in Nederland. Wanneer haar ouders voor zes weken naar de Filipijnen gaan voor werk, moet Leonie mee. Ze heeft er geen zin in om in de vakantie haar vrienden te moeten missen, maar ze heeft geen keus. Wanneer ze Liway ontmoet, kunnen de twee het al snel goed met elkaar vinden en Liway leert Leonie meer over haar cultuur. Wanneer er eenmaal iets gebeurt op de school waar Liway op zit en Leonie’s ouders werken, lijkt het toch gevaarlijker dan Leonie dacht.

De legende van de waterdraak vertelt een mooi verhaal over twee jonge meiden waarvan, ondanks dat ze een totaal ander leven leiden, de werelden toch samenkomen. Het is indrukwekkend om te lezen over de cultuur van de Lumad en over de Filipijnen. De verschrikkingen die in het boek voorkomen, gebeuren ook in het echte leven en dat is iets om goed over na te denken. Wij in het westen zijn het al zo gewend dat wij bijvoorbeeld altijd naar school kunnen, maar daar is dat nog niet zo vanzelfsprekend.

Het is dan wel een jeugdboek, maar ik denk dat iedere oudere lezer ook wel iets van dit verhaal kan leren. Isolde Boers en Ilena Saturay hebben een fijne schrijfstijl, waardoor het boek zo uit is.

Ik geef De legende van de waterdraak 4,5 sterren. Het is echt een aanrader! Wat ook een pluspunt is wanneer je dit boek koopt, is dat de verdiensten hiervan naar het goede doel gaan. Nog een reden om zeker dit boek te gaan lezen.

Meer recensies lees je op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison