Indrukmakende start

Schaduwen is het eerste deel van een nieuwe reeks genaamd Het verloren kristal. In dit boek maken wij kennis met vier scholieren die onder normale omstandigheden nooit met elkaar om zouden gaan. Echter, er gebeurt iets onverwachts. Tijdens hun dagelijkse lessen, op een school voor vechtkunsten en magie, wordt de school aangevallen door vijandige soldaten van Nisa’uri. Samen weten ze te ontsnappen en te vluchten voor deze vijanden. Ondanks hun verschillende persoonlijkheden kiezen ze ervoor om toch samen te werken, want samen zouden ze hun wellicht de baas kunnen zijn.

Al snel komen ze erachter dat één groepslid ook de kracht van schaduwbeheersing bezit. Een donkere kunst die een eigenschap is van de soldaten Nisa’uri. De vier studenten proberen uit deze gevaarlijke handen te blijven, maar niet zonder gevolgen. Uiteindelijk komen ze erachter dat de aanval niet zonder een reden was: ze zijn namelijk op zoek naar een kristal dat al vele jaren geleden zoek is geraakt. Het zou een machtig wapen zijn, dat een bedreiging is voor de wereld die ze nu kennen.

De auteur van Schaduwen, Cato Frederiks, heeft een indrukmakende start gemaakt van een nieuwe fantasy-reeks. De hoofdstukken worden onderverdeeld in de vier studenten en worden een voor een vanuit een van hun oogpunten verteld. In het begin kan dit even wennen zijn, want wie bezit precies welke krachten. Naarmate het boek vorderde, werd het mij meer duidelijk en kon ik de vier personages goed uit elkaar houden. Dit vond ik uiteindelijk zeer geslaagd, omdat je hierdoor echt iedereen goed leert kennen: hoe ze denken, wat hun beweegredenen zijn achter bepaalde acties etc.

De vele vreemde namen kan een lezer die niet zo gewend is aan fantasieboeken een beetje afschrikken. Dat is hier helemaal niet nodig. De auteur zorgt ervoor dat alles goed uitgelegd wordt in het verhaal. De schrijfstijl is gemakkelijk en prettig te lezen en zal voor menig lezer een reden zijn om aan één stuk door te willen lezen.
Mocht je van fantasieverhalen houden, dan kan ik je Schaduwen zeker aanraden, maar lees je dit genre (bijna) niet en wil je het wel proberen, kan ik je vertellen dat dit wel een boek is om daar wel mee te gaan beginnen.

Meer recensies van Chantal Hutchison