Een zoektocht naar kleur in een grijze wereld

Chantal Hutchison 18 december 2023
Delfts Grauw speelt zich af in het Delft van de zeventiende eeuw. Alle ware kleuren zijn uit de stad verdwenen en alles is in grijstinten te zien. Om de stad toch nog een beetje kleurrijk te maken worden de gemaakte kleuren tegen verschrikkelijk idiote prijzen verkocht. Niet iedereen kan aan deze kleuren komen en er ontstaat al snel een tweedeling tussen rijk en arm. De kleuren zijn niet alleen schrikbarend duur, het geheel ziet er ook nog eens belachelijk uit.

De jonge Jacob ziet het allemaal gebeuren en wil het liefst dat de ware kleuren terugkomen. Zo wil hij ook zijn familie redden en met name zijn zusje die aan melancholie lijdt. Hij denkt namelijk dat wanneer de kleuren weer in de oude staat zijn dat alles opgelost zal zijn. Hij gaat op zoek om dit voor elkaar te krijgen. Zo komt hij verschillende mensen tegen die hem misschien weleens zouden kunnen helpen om zijn missie te volbrengen.

Delfts Grauw is een graphic novel die geschreven is door Mascha Schoonakker, de afbeeldingen zijn getekend door Bibi van Leeuwen. Het boek bestaat uit zo’n honderdtwintig pagina’s en dat is best wel kort. Het is net iets te kort om dit verhaal helemaal tot zijn recht te laten komen. Het idee achter Delfts Grauw is best wel uniek en boeiend. Zeker met de tekeningen erbij is dit een interessante combi. Ik heb nog nooit eerder een boek gelezen of gezien waar de kleuren allemaal weg waren. Doordat dit boek maar zo weinig pagina’s heeft, vlieg je er echt doorheen. De gebeurtenissen volgden elkaar razendsnel op. Hierdoor kon niet alles helemaal goed uitgewerkt worden.

Dat het einde voor mij iets te snel kwam, is alleen maar een goed teken. Ook het einde zelf smaakt naar meer en biedt een kans om vervolgd te worden. Ik heb van deze graphic novel genoten. Het was een heerlijk tussendoortje dat mij weer in de leesstemming heeft weten te brengen.

Delfts Grauw krijgt van mij drie en halve ster.

Meer recensies lees je op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison