Als twee harten elkaar raken…

Merryn vertrekt voor haar werk bij een Londense kunsthandelaar naar Cornwall om de kunstwerken die zich in het landhuis Pencradoc bevinden te inventariseren. Dit is haar eerste grote opdracht en die kan weleens belangrijker voor haar worden dan ze in eerste instantie had verwacht. Pencradoc is in handen van de broers Penhaligon, die van het landhuis een waar kunstcentrum willen maken. Maar eerst is daar geld voor nodig en daar past Merryn in het plaatje.

Niet alleen ontdekt ze de meest indrukwekkende kunstwerken in het huis, ze komt er ook achter dat het huis een geheim herbergt. Samen met de broers Penhaligon en dan met name Kit, waar ze gelijk een vreemde connectie mee voelt, probeert ze het eeuwenoude geheim te ontrafelen. Hoe langer Merryn in Pencradoc blijft, hoe meer ze te weten komt en hoe interessanter alles blijkt te zijn.

En dan is daar ook nog Rose. Een vrouw die wellicht de sleutel is tot dit alles.

Het geheim van Rose is een intrigerende historische roman dat zich deels in het verleden en deels in het heden afspeelt. De overgangen van de twee tijden lopen steeds in elkaar over. Het is daardoor niet altijd duidelijk in welke tijd het verhaal zich afspeelt op dat moment. In het begin van de hoofdstukken staat vaak aangegeven of het in het verleden of heden is, maar ook midden in de hoofdstukken worden de overgangen gemaakt. Dit maakt het geheel er niet altijd duidelijker op en soms ben je als lezer dan ook de draad kwijt.

Dat Het geheim van Rose zich ook in de historie afspeelt, vind ik zelf alleen maar leuk. We leren de geschiedenis niet vanuit een quote uit een oud boek, maar we krijgen hele flashbacks te lezen. Een waar pluspunt dat de auteur dit zo in het verhaal heeft weten te verwerken.

Dit boek heeft ook een paranormale kant wat het zeker niet eng maakt, maar wel een extra dimensie toevoegt aan het geheel.

Ondanks de verwarring van de tijdsprongen heb ik genoten van Het geheim van Rose. Het mysterie dat een grote rol speelt in dit boek, heeft mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik zou wel meer willen lezen over Pencradoc of de Penhaligon broers.

Meer recensies lezen? Kijk op indeboekenkast.com

Meer recensies van Chantal Hutchison