gemengde gevoelens maar wel mooie verhalen

Conny Schelvis 05 januari 2020
Tais Teng, pseudoniem van Thijs van Ebbenhorst Tengbergen (1952) is schrijver en kunstenaar. Hij is bij het grote publiek vooral bekend van zijn deelname aan het ” Griezelgenootschap”. Dit was een samenwerkingsverband van acht schrijvers die jaarlijks een bundel met horrorverhalen samenstelden voor de jeugd, telkens met een ander thema. Andere schrijvers waren onder andere Paul van Loon, Bies van Ede en Eddy C. Bertin. Ze waren actief van 1994 tot 2003 en enkele titels waren: ‘griezelige feestdagen, griezelige beesten, griezelige schooldagen en griezelige zeeverhalen’. Zijn belangstelling voor science fiction leverde hem opdrachten op van uitgevers binnen dit genre. Hij maakte diverse boekcovers en werkte onder andere voor de Perry Rhodan -reeks. Hij is nog steeds illustrator voor met name science fiction, fantasy of horror verhalen. De cover van deze bundel is ook van zijn hand. Gestart met schrijven voor de jeugd is hij inmiddels meer dan honderd boeken verder en schrijft hij ook voor volwassenen met een voorliefde voor griezelverhalen.

“De ring van Ardek en andere griezelverhalen” bevat 35 verhalen. Tien zijn nieuw in deze bundel en de andere zijn al eerder verschenen in een ander jasje. Verhalen uit de griezelgenootschap-bundels en dus verhalen voor kinderen en andere verhalen voor volwassenen. Sommige zijn herschreven om ze een wat griezeliger te maken of omdat ze wat gedateerd waren, aldus de auteur in de inleiding. Herschreven of niet het was een tijd geleden dat ik zijn verhalen las en altijd wel in voor een griezelverhaal ging ik met plezier van start.

En dat is wat ik had, ik had plezier in de verhalen. Het ene verhaal vond ik meer grappig dan griezelig en met een glimlach ging ik door het boek heen. Helaas niet met een grimas wat je bij een beetje griezelboek wel hoopt. Het boek wordt weggezet als boek voor volwassenen en die hopen, denk ik, meer gruwel en gehuiver te vinden in een griezelboek.

Het titelverhaal ‘ de ring van Ardek ‘ was van oorsprong een verhaal voor kinderen van 10 á 12 jaar, net als de andere griezelgenootschapverhalen. Niks mis mee. Het zijn mooie verhalen en best spannend, zeker voor die doelgroep. Tais Teng is immers een meesterverteller. Maar dit brengt mij een beetje bij gemengde gevoelens over het boek. Doordat het een mix is van jeugdverhalen en volwassen verhalen kon ik het niet goed plaatsen. Voor volwassenen is het zeker niet griezelig genoeg en voor kinderen zijn de andere verhalen juist weer te pittig.

De meer jeugdige verhalen hadden een bepaalde voorspelbaarheid maar zijn zeker meer dan de moeite waard. Ze gaan iets verder waar Paul van Loon ophoudt en als ze die verhalen graag lezen moeten ze deze zeker lezen. Of de andere verhalen geschikt zullen zijn voor ze zal per kind verschillen. Ze zitten goed in elkaar met een goede spanningsopbouw maar ik had meer op het puntje van mijn stoel willen zitten bij het lezen. Het grappige één pagina tellende verhaaltje ‘ de banvloek van Elfia’ over de mensen die naar fantasy fairs gaan vond ik een leuk tussendoortje. Het verhaal ‘ Mynheer Reynaerde en de gestolen staarten’ is een van mijn favorieten uit deze bundel.

Kortom een mengeling van verhalen en een naar mijn idee lastig weg te zetten qua doelgroep/leeftijd. Ik denk dat je als je als volwassenen deze bundel oppakt en je niet het engste verwacht je een zeer mooie verzameling vermakelijke verhalen voor je hebt liggen waar je veel leesplezier van zult hebben.

Meer recensies van Conny Schelvis