Feitelijk indrukwekkend

ConnyLeest 31 mei 2020
Feitelijk vertelt de Joodse professor Victor Klemperer over de laatste maanden van WOII, zoals hij en zijn niet-joodse vrouw Eva die beleven. Inclusief het gruwelijke bombardement op Dresden. Juist door zijn feitelijke manier van vertellen is het boek een zeer indrukwekkend relaas over de chaos in een door de oorlog totaal verwoest Duitsland.

Met het beschrijven van de impact van propaganda, demoniseren van hele bevolkingsgroepen én verspreiden van nepnieuws heeft het boek uut 1945 onbedoeld in 2020 opnieuw veel actualiteitswaarde.

'Barre bevrijding' is het laatste deel van Victor Klemperer's oorlogsdagboeken, die zijn heruitgegeven door mijn lievelingsuitgeverij Atlas Contact. Goed op zichzelf -zonder de voorgaande dagboeken- te lezen. Al zijn ook die een aanrader.

Meer recensies van ConnyLeest