Het is nóg erger dan ik al dacht...

ConnyLeest 28 maart 2020
"Een heel stabiel genie", zo noemt president Trump zichzelf. En dus hebben journalisten Philip Rucker en Carol Leonnig (Washington Post) hun boek over Trumps niet bepaald presidentiële stijl ook zo genoemd.
Aan de hand van 200 interviews met medewerkers en regeringsleden schetsen ze een heel ander beeld dan de boektitel doet vermoeden. "Hij is een ‘fucking moron’, een ongelooflijke oetlul". Anderen noemen hem ‘geschift’ of een ‘gevaar voor het land’.

Ik vind het een ronduit schokkend boek. Vanaf dag één verkeert Trump op voet van oorlog met ministers & medewerkers die zijn impulsieve en botte gedrag proberen te verzachten. Als men niet doet wat Trump zegt, volgt onvermijdelijk ontslag.

Laat ik één van de vele voorbeelden uit het boek geven. Tegen de legertop zegt Trump (die zelf met een smoes onder zijn dienstplicht in Vietnam uitkwam): "Ik zou nooit met jullie ten oorlog trekken! Jullie zijn een stelletje slampampers. Watjes!" Waarmee de relatie van Trump met zijn legertop tot op de dag van vandaag verpest is.

Ook stellen de journalisten met feiten vast dat Trumps campagneleiders wel degelijk bemoeienis hadden met de Russische bots die de mails van Hillary Clinton hackten. Zoals we weten, had deze mailaffaire grote gevolgen voor de verkiezingsuitslag. Met juridische trucs wist Trumps advocatenteam te voorkomen dat dit via de media naar buiten kwam.

Mijn gevoel voor rechtvaardigheid kreeg bij lezing van deze hoofdstukken een flinke knauw. Het is sowieso een schokkend boek dat tot op detail de gang van zaken in het Witte Huis beschrijft. En het is nóg erger dan ik dacht.

Beoordeling:
Non-fictie **** (4/5)
Uitgeverij Atlas Contact (2020)

Meer recensies van ConnyLeest