Stof tot nadenken

ConnyLeest 02 augustus 2020
In het boek 'Bij ons in Auschwitz' zijn getuigenissen opgetekend van degenen die concentratiekamp Auschwitz overleefd hebben. Deze indrukwekkende getuigenissen worden ingeleid door een essay van Arnon Grunberg waarin hij zijn werkwijze toelicht en zijn kijk op deze getuigenissen met ons deelt.

De gruwelen van het nazibewind mogen nooit vergeten worden: hun denkbeelden en manipulerende werkwijze geven ons tot de dag van vandaag stof tot nadenken. Daarnaast heeft deze bundel mij met name geraakt door het inzicht hoe systematisch medemensen ontmenselijkt worden en hoe slachtoffers tot mede-uitvoerders van het afschuwelijke kampregime zijn gemaakt. Zolang er een sprankje hoop op overleven is, zijn mensen blijkbaar tot het ondenkbare in staat. Hoop doet blijkbaar niet alleen leven, maar ook overleven. Hoe triest is dat.

Meer recensies van ConnyLeest