Geheugen-opfrisser als wapen tegen populisme

ConnyLeest 14 augustus 2020
Zojuist het boek De geheugenlezen van A tot Z geboeid gelezen: wat een sterk pleidooi van de Frans-Duitse schrijfster Geraldine Schwartz om ons verleden als Europeanen onder ogen te zien. Met het opfrissen van ons geheugen kan het oprukkende rechtsextremisme wellicht worden bestreden.

Het grootste gevaar schuilt in wat Schwartz de 'normalisering' van extreemrechts noemt: men is niet langer verontrust, niet meer verontwaardigd. Dit zorgt voor een daling van de waakzaamheid tegen fascisme en een schier besmettelijke toename van onverschilligheid. En het is juist deze onverschilligheid die een grote vijand is van onze democratie.

Tot slot een citaat:
"De weg naar het andere Europa voert langs een omkering van de moraal. Wanneer goed kwaad wordt en kwaad goed. Wanneer empathie een zwakte wordt en haat moed. Wanneer de geheugenlozen zegevieren."

Meer recensies van ConnyLeest