Mijn eerste boek van 2020, en wat voor één! Op het moment van lezen vond in Arnhem de nasleep van een dodelijk ongeluk door vuurwerk plaats. Afschuwelijk voor de slachtoffers. En welke gevolgen heeft deze uit de hand gelopen kwajongensstreek voor de twee jonge daders?

Precies over dát thema schrijft Oek de Jong in zijn roman 'Zwarte Schuur': het leven is niet maakbaar is, hooguit hanteerbaar.

De hoofdpersoon, Maris Coppoolse, is getekend door een dramatisch voorval uit zijn jeugd waarbij een meisje is overleden. In dit boek beschrijft Oek de Jong hoe de hoofdpersoon daarmee probeert te leven, met een flinke dosis wilskracht, liefde en ook moed.

"De herinneringen vervagen niet. Ze zijn er altijd’, zegt Maris in Zwarte Schuur, decennia later. Ze blokkeren hem in relaties en bij het vinden van geluk. Hij ervaart wat Henrik Ibsen ooit schreef: ‘Ieder mens heeft een lijk aan boord: zijn verleden."

Oek de Jong laat je als lezer eigen pijn, hoop & verlangen ervaren, net als in het leven zelf. Met als conclusie: ons leven is niet maakbaar, maar je verleden hanteerbaar maken, dát kan wel.

Weer zo'n prachtig boek van Uitgeverij Atlas Contact.

Mijn beoordeling: ****

Reacties op: Een confrontatie met pijn, hoop en verlangen

Zwarte schuur - Oek de Jong