Hou me vast zoals ik was

Cottenier Ina 14 december 2019
1 op 7 mensen krijgt te maken met kanker. Jasmijn alias Magriet (vriendin van de auteur) ziet de toekomst rooskleurig in. Een leuke vriendenkring, werk bij haar favoriete voetbalploeg PSV, droomt van huisje, tuintje, boompje , relatie en kinderen tot op een dag ze een pijnscheut krijgt in haar borst. Niets aan de hand denkt ze eerst maar ze krijgt minder energie bij het lopen, wordt ook rapper vermoeid en de scheuten blijven zich opvolgen tot ze zich laat onderzoeken. Borstkanker is de diagnose. Jasmijn moet eerst een chemokuur volgen, dan een borstamputatie en daarna bestraling met daarop nog 4 jaar hormoonpillen om te voorkomen dat de kanker terugkomt. Vanaf de dag dat de diagnose is gesteld start ze een blog voor haar vrienden. Jasmijn heeft moodswings , eet nog taartjes en loempia's met de vriendinnen , ontmoet Ralf waarmee ze dan ook in het bootje stapt en denken ze erover na in de pleegzorg te gaan doordat Jasmijn onvruchtbaar geworden is en adoptie ook geen optie is door haar kanker. Het geluk lacht Jasmijn toe maar het ongeluk zit altijd in een klein hoekje verscholen en waar Jasmijn altijd schrik voor had komt tevoorschijn bij een vakantie met haar man in Friesland. Ze krijgt pijnscheuten in haar buik. In korte tijd gaat Jasmine achteruit en besluiten ze na nog geen maand na haar onderzoek waar alles ok bleek te zijn haar toch maar eens te laten onderzoek. De borstkanker is terug en is uitgezaaid naar de lever en buikwand. Het zwaard van Damocles had ze gans de tijd boven het hoofd en hij is gevallen. Ralf en de vriendinnen besluiten Jasmijn een kerst te geven in september voor 1 dag. Daarna gaat het allemaal heel snel en krijgt Jasmijn een longontsteking dat haar jammer genoeg fataal wordt.
Een verhaal waar iedereen bij stil staat want wie kent nu niet iemand in zijn omgeving dat kanker heeft of had. Ook viel het mij op dat in mijn omgeving velen die kanker hadden, genezen verklaard worden en kort daarna terug een andere soort kanker krijgen die ook hun fataal werden. Een ziekte dat we moeten proberen te bestrijden of overwinnen want 1 op 7 mensen , daar moeten we bij stilstaan. Mensen sterven niet meer door ouderdom maar door het monster genaamd "kanker"

Meer recensies van Cottenier Ina