Geweldig boek!

Curliesstories 09 oktober 2020

[edit]
Wanneer je het boek ziet kan de dikte je misschien afschrikken. Mijn hardcover exemplaar heeft maar liefst 599 pagina’s. Echter door de dossier opmaak vlieg je door het boek heen. Wel kan het boek wat zwaar worden als je een lange tijd aan het lezen bent. Ik vind het geweldig hoe creatief de vormgeving van het boek is. Behalve de verschillende formats waarin de tekst is geschreven is heb je bladzijdes met afbeeldingen gevormd door worden, zinnen die golven of in een spiraal rondlopen waardoor je tijdens het lezen je boek moet draaien. Mocht je hier niet van houden dan is dit boek niet voor jou geschreven.

Het verhaal begint meteen met de invasie van de Kerenza mijn kolonie waar Kady Grant en Ezra Mason wonen. Ze zijn net uit elkaar wanneer de chaos uitbreekt en hun leven opeens van elkaar afhangt. Tijdens hun vlucht belanden de vluchtelingen van de kolonie op drie verschillende schepen; Het aanvalsschip de Alexander, het onderzoeksschip de Hypatia en de Corpenicus. De Alexander wordt draaiende gehouden door een AI genaamd AIDAN. Het verhaal volgt drie verhaallijnen, die van Kady, Ezra en Aidan en wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. Het ene moment lees je een uitschreven interview of camerabeelden en het andere moment geschreven e-mails en dagboekfragmenten van de personages zelf. Het constant wisselen van de perspectieven is dus wel iets waar je rekening mee dient te houden.

In het begin kon ik AIDAN echt niet uitstaan, maar naarmate het verhaal vorderde ging ik steeds meer meevoelen met de AI. Met name op het einde. Kady Grant was een leuke, slimme en eigenwijze protagonist om over te lezen. Ze weet duidelijk wat ze wil en doet er alles aan om dat doel te bereiken. Met name wanneer het leven van de laatste persoon waar ze om geeft op het spel staat. Ezra Mason was een leuk personage. Hij kwam over als een grapjas met een zorgzame kant. Toch bouwde ik met hem niet dezelfde relatie op als met Kady of AIDAN, maar hij was ook een stuk minder in beeld.

Het verhaal is eigenlijk een grote wervelstorm. De ene gebeurtenis wordt opgevolgd door de anderen. Hierdoor blijft het verhaal je aandacht erbij houden. Voor mij was dit het eerste sci-fi boek dat ik gelezen heb en heeft zeker mijn interesse in het genre vergroot.

Meer recensies van Curliesstories