Een doordachte wereld, een groots plan en prachtige karakter ontwikkelingen

Curliesstories 05 februari 2021
Het Laatste Rijk van Brandon Sanderson is een aanrader voor elke fantasie liefhebber. Het is een complex verhaal met veel diepgang en interessante karakters. De wereld heeft een duistere geschiedenis en cultuur die langzaam steeds meer ontrafeld wordt. Het verhaal wordt verteld vanuit 2 perspectieven, Kelsier een ontsnapte Skaa gevangenen met bijzondere krachten, en Vin een 16-jarige Skaa meisje die opgegroeid is op straat en geleerd heeft nooit iemand te vertrouwen. Kelsier weet Vin te overtuigen om mee te werken aan zijn plan de Opperheer van zijn troon te stoten. De opperheer is al duizend jaar aan de macht. Onder zijn regime leven merendeel van de Skaa in armoede of zelfs slavernij. De edelen daarentegen leven in grote weelde en kijken neer op de Skaa.
Kelsier heeft een groots plan waarbij alles en iedereen gebruikt zal worden om zijn doel te bereiken.

Gedurende het verhaal lees je regelmatig dagboekfragmenten die meer informatie bieden over de wereld zoals die voorheen was. Voordat de opperheer aan de macht kwam en voordat er alleen nog maar as uit de hemel kwam vallen. Hiernaast is er een karakter dat veel weet over de geschiedenis van de wereld. Her en der verteld hij fragmenten aan Vin. De dagboek fragmenten en de geschiedenis lessen dragen niet perse altijd iets bij aan het verhaal, maar zorgen wel voor meer diepgang en een interessante wereld.
Wat ik het moeilijkst vond aan het verhaal waren de vele karakters die geïntroduceerd worden in het begin en dan her en der weer verschijnen. Hierdoor had ik moeite om hun namen te onthouden, hun rol in het grote plan en soms ook welke bijzondere krachten zij bezitten. Regelmatig zat ik terug te bladeren om erachter te komen wie ze ook alweer waren.
Het magie systeem is gebaseerd op metalen, iets wat ik nog niet eerder ben tegengekomen in boeken. Het is goed uitgedacht en gebalanceerd. Krachten kunnen niet oneindig gebruikt worden, hebben beperkingen en ook gevolgen wanneer je te ver gaat.

Ik had het einde van het boek niet op deze manier verwacht. Ik ben heel benieuwd welke kant het verhaal hierna opgaat.

Meer recensies van Curliesstories