Bevredigend einde van een bizare serie

Curliesstories 09 oktober 2020
Het einde lijkt eindelijk in zicht te zijn. 332 Kinderen zaten in de FAKZ toen de koepel te voorschijn kwam. Velen zijn al gestorven door toedoen van andere kinderen, zelfmoord, honger, coyotes, rare vliegende insecten, reusachtige pieren en de plaag. Enkelen hebben de sprong gewaagd op hun 15e verjaardag, maar niemand weet wat er met hen is gebeurd. De overlevende zitten met veel vragen. Hoeveel kinderen zullen het overleven? Wie zullen het overleven? Zal de koepel ooit verdwijnen? Wat gebeurd er als de koepel verdwijnt? Wat voor leven zou er zijn na de FAKZ? Wat denkt de buitenwereld van hen? Wie zal er als overwinnaar uit de FAKZ wandelen?

Het leven in de FAKZ is altijd zwaar geweest. Gelukkig waren er enkele kinderen, zoals Albert, Edilio, en Quin die de leiding op zich namen en ervoor zorgden dat iedereen eten en drinken tot hun beschikking had. Om de toevoer van eten in stand te houden moet er echter wel gewerkt worden door de kinderen en dat is iets dat niet meer gebeurd. De koepel is er nog steeds maar voor het eerst sinds het bestaan van de FAKZ is de koepel transparant geworden. Tot verbazing van de kinderen blijkt de hele buitenwereld hen al die tijd in de gaten gehouden te hebben. De buitenwereld zorgt er echter voor dat de kinderen afgeleid raken van hun taken en niet door hebben dat er in de FAKZ het grootste gevaar tot nu toe rondloopt. De wereld is in shock nu ze er langzaam achter komen wat er allemaal gebeurd is in de FAKZ de afgelopen maanden. Tot overmaat van ramp verschijnt Gaia bij de muur en is Sam genoodzaakt zijn krachten te tonen voor het oog van de hele wereld.
Gaia weet te ontsnappen samen met Diana en Drake. Ze moet eten, veel eten, om sterk genoeg te worden. Sterk genoeg om haar strijd met Nemesis te winnen. Om aan eten te komen doet Gaia iets dat nog nooit gebeurd is in de FAKZ. Ondertussen doen Sam en Caine dingen die ze nooit verwacht hadden.

Ik heb de laatste jaren meerdere series gelezen waarbij het einde mij zeer teleurstelde. Gelukkig komt de Gone serie niet in de rijtje te staan. Ondanks het verdriet om een aantal personages past het einde perfect bij het verhaal en had ik het niet anders willen zien. Ik vind het ook erg fijn dat er nog een aantal hoofdstukken gaan over wat er allemaal is gebeurd na het eindspel. Hierdoor had ik een vredig gevoel bij het dichtslaan van mijn boek.

Met pijn in mijn hart heb ik tot het bittere einde afscheid moeten nemen van personages die ik lief heb. Ben ik gaan houden van personages die ik eerst niet kon uit staan. En zelfs getreurd wanneer ze het eindspel toch niet overleefde.

Meer recensies van Curliesstories