Heerlijk spannend en avontuurlijk

Curliesstories 09 oktober 2020
De boeken van de Broerderband zijn vertellend geschreven. Dit zorgt ervoor dat het boek heerlijk is om naar te luisteren als audioboek, wat ik heb gedaan. Gedurende het boek volg je grotendeels Hal en zijn vrienden, maar er zijn ook fragmenten waarin andere karakters uit het boek centraal staan.

Het boek komt traag op gang. Voordat er eindelijk weer wat spannends gebeurd ben je al door 2/3 van het boek heen. Ondanks het trage tempo in het begin van het boek vinden er wel gebeurtenissen plaats die van belang zijn voor de rest van het boek en de serie. Er vindt veel karakter ontwikkeling plaats en de Reigers beginnen steeds meer een bemanning te vormen met elk hun eigen talenten en taken. Gedurende het boek lijkt er tussen de regels door een driehoeksrelatie te ontstaan tussen twee van de Reigers en een zeker meisje dat ze ontmoeten gedurende hun reis. Gelukkig ligt hier niet de nadruk op in het verhaal waardoor ik het niet heel storen vond. Waar ik mij vooral aan ergerde tijdens het luisteren, en dit was ook al zo bij het eerste deel, zijn de gedeeltes die besteed worden aan de tweeling. De nadruk ligt er veel te veel op dat je nooit weet wie, wie is en dat ze veel ruzie maken. Ik weet bijna zeker dat de zin ''Zei Ulf of Wulf'' de meest voorkomende zin in het boek is. Ik rol nog net niet met mijn ogen elke keer als de zin weer voorbij komt.

Het einde van het boek maakte voor mij een hoop goed. Er gebeurde veel spectaculaire dingen en Hal wist weer mooie plannen te bedenken om de situaties aan te pakken. Of de plannen gaan zoals Hal het wilt is echter nog altijd de vraag. Sommige elementen in het verhaal waren zeer voorspelbaar gelukkig gebeurde er ook nog genoeg dingen die ik niet aan zag komen.

Meer recensies van Curliesstories