''Doe niets wat je niet meer ongedaan kunt maken, tot je goed hebt nagedacht over wat je allemaal niet meer kunt doen als je het eenmaal hebt gedaan.''

Curliesstories 09 oktober 2020
De leerling en Meester heeft een bijzondere schrijfstijl. Het ene moment voelt het alsof Fitz terugblikt op zijn leven en het andere moment voelt het alsof hij alles net voor het eerst meemaakt. In het begin was het voor mij erg wennen aan de schrijfstijl. Na het lezen van voornamelijk vlot geschreven boeken is het altijd weer even wennen als je begint aan een boek dat een stuk trager is.
Het boek begint als Fitz op 6-jarige leeftijd door zijn opa wordt achtergelaten bij een burcht van de koning. Hij blijkt de bastaard zoon te zijn van kroonprins Chevalric. Vervolgens volg je Fitz tijdens de ongeveer 10-jarige periode die hierop volgt.

Elk hoofdstuk begint met een stukje geschiedenis over het Koninkrijk van de Zes Hertogdommen of een van zijn bekende bewoners. Soms is het stukje maar een paar zinnen, maar het kan ook een hele pagina in beslag nemen. Ondanks dat het niet altijd aansloot op het verhaal vond ik de stukjes interessant om te lezen. Ze zorgen ervoor dat je een steeds beter beeld krijgt van het Koninkrijk van de Zes Hertogdommen, de gewoontes van de bewoners en diens geschiedenis.

Gedurende 10 jaar maakt hij vrienden & vijanden, voelt hij zich extreem eenzaam maar ook gelukkig, leert hij uiteenlopende vaardigheden zich eigen maken en heeft hij verschillende leermeesters. Naarmate Fitz ouder wordt worden de situaties waarin hij terecht komt steeds gevaarlijker. Een gevaarlijke vijand die de veiligheid van iedereen in het rijk bedreigd lijkt ook steeds dichterbij te komen en Fitz zijn rol in de hele situatie lijkt steeds belangrijker te worden.

Er is veel dat ik nog niet weet van de wereld van het Koninkrijk van de Zes Hertogdommen en de gevaren die op de kust liggen. Het voelt eigenlijk alsof het verhaal waar heel het boek naartoe werd gewerkt tijdens het volwassen worden van Fitz nu pas echt gaat beginnen.

''Een boom kan gebukt gaan onder een lading sneeuw, maar zich weer oprichten zodra de lente komt.''

Meer recensies van Curliesstories