Helaas minste deel van de trilogie

Curliesstories 09 oktober 2020
Qua schrijfstijl zat het boek goed in elkaar en was het makkelijk weg te lezen. Het was voor mij even wennen aan de drie perspectieven (Ky, Cassia en Xander) die elkaar afwisselde per hoofdstuk maar dit zorgde wel voor meer diepgang in het verhaal. Het was interessant om te lezen hoe ze alle drie de Opstand anders ervoeren vanuit hun verschillende posities.

In Crossed wisten Cassia en Ky eindelijk de Opstand te bereiken en sloten ze zich bij hen aan niet wetend wat de Opstand van plan is. In Reached zijn Cassia en Ky wederom van elkaar gescheiden. Dit keer door de verschillende taken die aan hen zijn toegewezen door de Loods, de leider van de opstand. Ky is één van beste piloten van de opstand geworden en bestuurt vrachtvliegtuigen. Cassia is weer terug in de Unie en heeft de opdracht gekregen te doen waar ze goed in is, sorteren. Maar Cassia zou Cassia niet zijn als ze ervoor kiest om haar eigen pad te bewandelen. Ze komt er al snel achter dat ze goed is in onderhandelen en sluit zich aan bij de archivarissen.
Ook speelt Xander onverwacht een belangrijke rol in de Opstand. Hij heeft zijn autoriteitenceremonie achter de rug en werkt nu als medisch secundair voor de Unie. Het belang van zijn functie wordt pas duidelijk wanneer de Opstand uitbreekt. Xander moet al zijn kennis en vaardigheden gebruiken om mensenlevens te reden, en niet alleen die van vreemden.

Als je meer reviews bekijkt zal je opvallen dat er veel verschillende meningen zijn te vinden over de wijze waarop de trilogie wordt afgesloten. Ik sluit mij helaas aan bij degene die het een teleurstellend einde vonden. Ik had de Opstand een stuk spectaculairder verwacht en zeker niet op de huidige manier. Er was, met uitzondering van enkele stukjes, voor mij bijna geen spanning te vinden in het boek. Veel stukken waren langdradig en voorspelbaar. De enige reden waarom ik persoonlijk doorlas was omdat ik na drie boeken wel wilde weten hoe het zou eindigen en of Cassia en Ky samen zouden eindigen. Wat mij nog steeds het meest trok in het verhaal was hoe de mensen waren geworden door het regime van de Unie. Op sommige momenten in het boek leert Cassia over hoe dingen in het verleden geregeld waren. Het was dan interessant om te lezen hoe zij daarover dacht. Ook vond ik het interessant om te lezen hoe de inwoners van de Unie omgingen met de gevolgen van de opstand. Van mij had daar een heel boek over geschreven mogen worden.

Het eerste boek van de trilogie vond ik geweldig, het tweede boek vond ik al iets minder interessant en het derde boek viel mij gewoon zwaar tegen. Op de vraag of ik de trilogie nog een keer zou lezen zeg ik ‘nee.’ Gewoonweg om de simpele reden dat er zoveel boeken zijn die beter zijn.

Meer recensies van Curliesstories